Selvfølgelig kan de det. Det er ikke forbudt ved lov. Men kan de det – egentlig? Hvilke assosiasjoner får vi, når vi ser en enslig kvinne henge i baren, åpenbart uten i følge med en annen? Eskortedame, call–girl eller kort og godt hore? Kan en kvinne gå alene på bar i Norge, uten å bli mistenkt for å være tilgjengelig mot betaling?
Jeg aner ikke, for jeg har ikke prøvd. Jeg har ikke tort. Hva skal jeg nå henge rundt i en bar for – alene? Hvis jeg er tørst, kan jeg kjøpe en flaske brus eller vann på Rimi. Eller jeg kan gå på kafé og drikke en kopp kaffe eller te. For det går an, selv om jeg er mutters alene. Mang en kvinne gjør det. Og ingen kritiserer henne for annet enn at hun strengt tatt burde la være å spise det enorme sjokoladekakestykket hun er i ferd med å kjøre i seg.
Det å gå på bar alene blir noe helt annet. I en bar serveres alkohol og jeg tror det er her det ligger. Kvinne drikker alkohol alene. Hun må ha alkoholproblemer, siden hun åpenbart er så nøden. Hun kan ikke en gang vente til hun kommer hjem. Vi andre – vi som har lært å takle vårt forhold til alkohol – vi drikker tross alt hjemme, bak nedrullede persienner. Drikker vi offentlig, så er det alltid i samvær med andre. Vi har således en plausibel grunn for å drikke – eller nyte alkohol, som det heter på fagspråket.
Men hvorfor er det tilsynelatende bedre å drikke sammen med andre enn andre enn alene? Alkoholinntaket blir det samme, kanskje litt lavere når man drikker alene. Det skal tross alt ganske mye mot til å helle like mye innpå alene som sammen med gode venner. Det er her snakk om det offentlige inntaket – ikke det man måtte kvele ned bak fortrukne gardiner.
Kan det ha noe med vår redsel for ensomhet å gjøre? Kvinne drikker på bar. Alene. Har hun ingen venner? Må hun drukne sine sorger i alkohol? Blir vi provosert av synet, fordi det appellerer til vår egen redsel for å bli latt alene?
En dag, når jeg har drukket meg tilstrekkelig til mot, skal jeg prøve å gå på bar. Helt alene. Hvis jeg tør!


206 kommentarer In " Kan Kvinner gå på Bar – Alene? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
november 24th 2007 at 12:53 am
Her er du inne på noe som kan få stor oppmerksomhet, bare for å ha sagt det, innledningsvis…
Jeg klarer heller ikke gå på bar alene.
Kafé, ja, til og med kino, men aldri bar!
Restaurant, ja, (man må jo tross alt ha mat), men aldri bar.
Hvorfor?
Jeg føler meg ikke vel! Blir uglesett, og føler meg tillagt andre funksjoner enn jeg har i øyeblikket.
Guffent!
Men ønsker heller ikke å bli fortrolig med det. Jeg da….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2007 at 12:58 am
Ikke jeg heller. Jeg vil ikke, tør ikke gå på bar – alene. Barrieren fungerer like godt på meg som om det skulle vært satt opp en fysisk mur, et lovforbud, eller et religiøst påbud. Jeg gjør det bare ikke. Hvorfor? Spør muslimske kvinner om hvorfor de ikke overskrider sine lovpåbud?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2007 at 1:03 am
#2 Jeg velger å tro at det er innbarkede kjønnsrollemønstre som gjør dette. Ja! Det tror jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 25th 2007 at 5:06 pm
Det er kjedelig å gå på bar alene uansett. But I will fight the opressors of your right to be bored!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:58 am
Tror dette har noe med kulturen i Norge å gjøre. Jeg har dratt på bar alene i utlandet uten noe problem, blir alltids kjent med noen. Men her i Norge? Aldri! Nordmenn er, etter min oppfatning, ganske kalde og ikke særlig flinke til å ta kontakt med andre, hvilket jeg opplever helt annerledes i andre land.
For ordens skyld – er selv nordmann og skammer meg over hvordan jeg og mine landsmenn behandler folk vi ikke kjenner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:03 am
bullshit aside: om du ikke tør gå på en bar alene kommer det heller ikke til å bli noen bra opplevelse å være der.
har selv gått ut noen få ganger alene (vert edru når jeg gikk ut) på bar og har i de fleste tilfeller hatt det kjempemorro. du har ikke samme trygghetsfølelsen men du møter lett nye folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:13 am
spekulere på noe sånt…..
etter man har tankt seg litt om kan man jo tenke seg.. er det så veldig mange menn som går alene på bar?? hvorfor skal man gå alene i en bar.. klart øl smaker godt men pokker da smaker da like godt hjemme.. jeg er en mann og haddde heller ikke klart tanken på og stikke på en bar alene og sitte og drikke ,eg fullll.. det spekuleres ikkkke noe mere om det er en dame eller mann…. mange damer har lkiksom den der syke greia om og få folk til og syntest synd på seg selv… det er jo dere som gjør at ting blir sånnn.,. er så provosenrende og lese sånt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:16 am
Jeg drikker ofte noen whisky på en bar på veien hjem, og der havner jeg stort sett alene. Man blir beglodd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:30 am
Det er liksom litt rart å gå på bar alene, uansett kjønn. Omtrent som å spise alene på restaurant – man føler liksom at folk ser på en og lurer på om man ikke har noen venner.
Men jeg tenker jo ikke sånn selv, så kanskje er man bare paranoid. Gå på bar så mye du vil, du!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:42 am
Det gjelder nok ikke bare kvinner. Jeg som mann går heller aldri alene på bar
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:43 am
Husker jeg og noen kolleger skulle møtes for å ta en kveld på byen. Jeg var den første som kom, var veldig tidlig ute – og vi skulle da møtes på en bar. Jeg har aldri følt meg så beglodd i hele mitt liv. Rare greier altså. Jeg var sjeleglad da kollegene mine begynte å komme etter ca. 20 laaaange minutter. Etter denne selsomme opplevelsen så kommer nok ikke jeg frivillig til å sette meg på en bar alene igjen, ikke en gang for å vente på andre
Og det som er verst av alt, jeg kjenner at jeg selv reagerer litt hvis jeg ser en ensom dame på bar. Får liksom helt andre tanker i hodet enn om det sitter en mann alene ved bardisken. Så merkelige vi mennesker er. Og noen forklaring på dette – se, det har jeg ikke
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:46 am
Å gå alene på bar har noe med selvtillitt å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:49 am
Det handler om å ha selvtillitt .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:53 am
Jeg går glatt på bar alene og tar meg en øl
))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:58 am
Fordommer damer..
Jeg går på bar alene. Hvorfor.. For å koble ut, nyte å ikke skulle si noe, observere andre. Får litt feriefølelse.
Og noen ganger snakke med et fremmed menneske. Det er timoout øyeblikk. Avstressende, rett og slett. Litt sånn vip lounce følelse. Koble av rett og slett i noen koselige omgiveler. Og faktisk deilig å kjenne litt på ensomhetsfølelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 12:19 pm
Kan menn gå på bar – alene?
Høyst subjektiv mening, men er strengt tatt en særdeles liten andel av den mannlige delen av befolkningen som går på bar alene… Selv om noen av disse sikkert er høyst normale, så er inntrykket mitt at de fleste av “alene-gåerne” på brune puber (eks. “gamle banken” i skippergata) alkoholikere?
Ser ikke helt store trangen etter å gå på bar alene da, selv om du er kvinne. Som mann har jeg ikke lyst
Personlig syns jeg alkohol er best i godt lag, og da ikke nødvendigvis fest, men gjerne en venn/venninne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 12:28 pm
Tåpelig! Det er bare å komme seg inn å sette seg ned! Dette er et sosialt problem som kun finnes i ditt/andres hode. Gjør som meg, ta med en avis om du ikke vil prate med noen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:00 pm
Kanskje det har noe med det at hvis du er kvinnfolk og går på bar alene så tror alle du er ute etter å bli plukket opp? Da er man fritt vilt…nesten…:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:12 pm
Hei!
Jeg synes folk legger for mye i, hva ANDRE måtte tro og mene om seg selv. Hva gjør vel det, om noen TROR du ikke har venner? Hvorfor bry seg om det? Jeg vet, at folk som feks har vært alvorlig syke, de hadde aldri brydd seg noe om slikt som dette. Og hvorfor skal vi andre gjøre det. Folkens, gjør hva pokker dere vil, og blås i hva alle andre måtte tro og mene om dere. Mine venner sier til meg at jeg er gal, for jeg gjør ditt og datt… Men hva er problemet! Vi lever EN GANG. Gjør det dere vil, blås i andre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:13 pm
Klart vi kan gå alene på bar å ta oss en øl eller Whisky.
Men clue her er jo å velge bar med omhu. Så lenge man ikke sitter i en typisk bar “for gubber” i miniskjørt skulle det vel ikke være noen grunn for å bli mistenkt for å være “til salgs”. En annen ting, man behøver heller ikke sitte i selv baren, da blir man fort dømt. Selv kan jeg sitte på et rolig sted med en god bok og et glass whisky etter jobb. Har man lyst har man lov
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:21 pm
Jeg har jobbet som bartender i fem år, og jeg tror det er mye vanligere at kvinner går alene på bar enn du tror. Det er kun selvbevisstheten som er til hinder for å nyte en øl alene, selv for kvinner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:22 pm
Hvilke assosiasjoner får vi, når vi ser en enslig mann henge i baren?
Jeg liker ikke assosiasjonene i teksten når det er en enslig kvinne som skal sitte i baren. Det er mest menn som sitter der, uansett.
Tove
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:28 pm
Jeg bare lurer på, hva skal man på en bar alene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:28 pm
sier som Grethe her.. jeg også går glatt på pub alene…. hva andre mener er da virkelig dems problem om de vil at det skal være det….
klem og skål..hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:31 pm
Har ingen problemer med å ta med en øl, på bar alene, etter jobb.
Skamfylla alene? Nja, det tror jeg ikke jeg hadde giddet…;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:36 pm
Vel, har aldri tenkt over noe sånt før. Synes dere damer er eksperter på å skrive f.eks en blogg i dette tilfelle, om noe folk egentlig ikke tenker så mye over. At en dame, eller like så godt en mann, henger i baren alene kan være så mangt så mangt en grunn. Kanskje i de fleste tilfeller en grei plass å henge, få seg nye venner eller bare komme i prat med noen. Kanskje de er ny i byen? Dritlei av å bare sitte hjemme? Hatt en lang dag på jobben? Kanskje de er alkoholikere, who knows. Kommer jo helt an på tidspunktet også da, kanskje det virker litt teit hvis man sitter der i 9 tia mutters alene og hiver innpå 10 shots.
Men hvis man sitter der i 1 tia en fuktig lørdagsnatt for mange, så er det ihvertfall et fåtall som vil tenke; “Jøss, hu der har alkoholproblemer”, eller noe lignende.
Folk flest blir uhyre sosiale av et par øl og en kveld på byen. Ihvertfall denna karen. Synes ikke det er et samtaletema en gang, en øl med noen nye folk på byen er koslig, rett og slett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:39 pm
Dette tror jeg kan være et norsk fenomen.
Jeg bor i Tyskland, og går regelmessig en par ganger i uken på bar etter jobben, for å slappe av med en rødvin eller en cocktail. Jeg har aldri opplevd bli “sjekket opp” eller sett rart på. Men her har man jo en annen alkohol- og drikkekultur enn hjemme i Norge…. :-/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:39 pm
-har ved flere anledninger prøvet å sjekke opp enslige jenter på bar, bare for å oppleve at hun plutselig snur seg mot en nettopp ankommet mann som gir henne ett kyss og beklager at han er sen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:45 pm
Det er kjedelig å gå på bar alene. Enten blir man sittende alene, eller så er det bare de overstadig fulle teitingene som tar kontakt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 1:56 pm
Jeg er mann og kvier meg også for å gå ut på byen alene.
Vi mennesker er noen sosiale vesener og det verste vi kan tenke oss er at andre skal tro at vi ikke har noen venner.
Føler nesten at jeg må prøve å gå ut alene, uten å drikke meg til mot, bare for å se hvordan det føles. Blir litt lettere hvis en ser på det som et vitenskapelig eksperiment (-:
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:03 pm
For noe tull,jenter! Selvfølgelig kan dere gå på bar alene,og helle innpå alkohol med dere lyster! Hva stopper dere? Svar : du selv,ingen andre..tror ikke mannfolk syns det er noe rart med damer som henger i baren alene,men tror nok det er medsøstre som stusser,og det er velgrunn nok for de fleste jenter å la være…etterlyser litt mer raushet oss kvinner i mellom! selv har jeg gått alene på bar mange ganger,av ulike grunner..det har ikke plaget meg noe særlig..en gang opplevde jeg at en fyr trodde jeg var hore,da fikk jeg meg en god latter,som visselig forlenger livet..flere ganger ble jeg forsøkt sjekka opp,men HALLO! det har jeg da ingeting i mot,selv om ikke tilbudet nødvendigvis fristet…stygge blikk fikk jeg også noen ganger,av andre kvinner! Mange ganger har jeg truffet folk å prate med,vanlige folk,som meg selv,og det var vel det jeg i de fleste tillfeller var ute etter og..noen sengepartnere har det også blitt,helt ok folk det også..Prøv damer,hva har dere å tape? som ikke allerede er tapt fra før..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:10 pm
Hvorfor tillegger du denne problemstillingen til kvinner? Det er, uansett kjønn, rart å gå på bar alene – eller kanskje ikke rart, men bare kjedelig. Det er vanlig å gå på bar for å være sammen med noen. Å sitte alene i en bar er rett og slett bare kjedelig med mindre det er noen form for underholdning i lokalet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:11 pm
Selvfølgelig kan en det.
Og om en ikke vil så er jo en sjelden alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:20 pm
Hmm … jeg presiserer innledningsvis – jeg er mann, i midten av trettiårene og har barn fra et havarert forhold, jeg har en faens så godt betalt jobb; jeg har venner(selv om jeg kanskje innerst ikke helt er mine venners venn, fordi jeg virkelig elsker å være alene – jeg har til og med kastet ut tv-en!?) – for jeg gjør ikke annet enn å gå på bar: alene. I betydningen når jeg først velger å gå ut, går jeg alene. Ikke fordi jeg er singel, men fordi jeg da kan gjøre det jeg elsker mest av alt, uten nettopp det å jobbe og utøver det ansvaret jeg har for min arbeidsgiver. Men jeg liker best å sitte alene på barkrakken, eller stolen og lese aviser, tegne eller tenke dypsindige tanker. Men, jeg kan ikke fordra å kjøpe alkohol i butikken eller på polet, ha dette m hjem også drikke dette bak mine egne vegger. Jeg bryr meg rett og slett aldri om jeg blir sett, omsatt i indre dommer, kommentert eller hva søren andre skulle ha for meninger omkring dette og hint. Er det et problem? Burde det være problem? Eller er vesterlandsk frihet også kanskje en plikt!!! Lev et godt, fritt liv folkens! Qoph
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:25 pm
Jeg synes det er veldig viktig å ta opp kjønnsrettede tabuer, da disse gjerne er “grums” som sitter igjen selv etter flere tiår med stadig sterkere likestilling.
Men jeg vil gjerne stille et motspørsmål til bloggeren: – Hva tenker du når du ser en ensom mann som sitter i baren?
Jeg merker på mine egne fordommer at jeg nesten automatisk tenker “alkis” og “fraskilt og ensom”. I det siste har jeg faktisk prøvd å utfordre mine egne fordommer ved å gå på bar alene, med mikset resultat. Så lenge jeg har et alibi, så føler jeg at det går greit. Som å sitte og se på en fotballkamp på storskjerm (riktignok uten medbrakte venner), eller å ta en pils mens jeg leser avisen.
Men å bare sitte der og dingle? Nei, det fikser jeg ikke, selv om jeg har utovertiss og alt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:37 pm
Jeg kan gå på bar alene, men da velger jeg helst et sted med livemusikk. Intimkonserter er noe av det kosligste jeg vet på pub, og jeg kan godt sitte der uten å kjede meg med en halvliter eller to. Men som regel blir ikke en enslig kvinne sittende lenge alene da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:47 pm
Har ingen problemer med gå på bar alene. Det er ikke noe skremmende eller farlig. Vær deg selv og smil så møter du nok mange flotte mennesker, av begge kjønn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:50 pm
Ja, det er nettop det. Hva skal en enslig norsk kvinne alene på bar?
Vi snakker ofte om begrensninger for kvinner tilhørende andre kulturer, men hvordan er det egentlig med de usynlige begrensningene, satt for veloppdragne og dannede kvinner i Norge?
Det er mange ting – deriblant å gå på bar alene – jeg ikke gjør. Jeg har ikke lysttil å gjøre det heller, men det er de usynlige grensene som egentlig hindrer meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:53 pm
Kan menn gå så kan kvinner…!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 2:59 pm
Selvfølgelig kan de, men i hvilken grad gjør de det? Jeg for min del hoster opp en mengde grunner, men den egentlige grunnen er at jeg ikke tør, av redsel for å bli betraktet som hore, på jobb for å plukke opp mannfolk.
Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en erotisk fortelling om en kvinne som går på bar alene, men pennen skrev av seg selv – jeg passet på en nynorskprøve, så jeg hadde ikke tilgang til pc – og så ble det dette her. Helt av seg selv. Åpnet og ærlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:05 pm
Hadde jeg sett en kvinne sitte enslig på en bar, hadde jeg tenkt “tilgjengelig” =P No more , no less..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:14 pm
Det er da en selvfølge at vi damer kan gå alene på pub/bar. Har prøvd det mange ganger, noe som har vært svært vellykket. Det er da likestilling i dette landet???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:33 pm
Først stemmerett. Så skal de på puben.
Snart skal de vel på fotballkamp også!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:36 pm
Jeg hadde glodd men da men tanken.
“Skal jeg tørre og gå bort og si hei, eller skal jeg ta meg et par drammer til først”
Sånn kan jeg sitte og tenke mens jeg stirrer på deg.
Ikke tro at du er så smart at du kan lese hva mannfolk tenker..
Den ene tingen omhandler ofte mer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:40 pm
Grunnen til at ikke jeg går på bar alene er fordi det er for dyrt til å sitte der å kjøpe drink og kjede meg fordi jeg helst liker å være med venner når jeg er ute
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 3:53 pm
Hvis økonomi ikke hadde vært noen hindring, hadde du gjort det da?
Og hvilke tanker tror du at du ville ha gjort deg selv mens du satt der?
Og hva slags tanker har egentlig menn i hodet, når de sitter alene på bar?
Går de alene eller synes de også det er trist eller er redd for at noen skal tro at de er ute etter å få seg et nummer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:13 pm
Hahaha, dette er til nå det dummeste… Noob!! *rister på hodet!* !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:23 pm
Ofcourse I have. Many times. Not only in Norway, but also in my native Australia and other countries I have visited: Spain, Italy and France. I see nothing wrong with it.
Sure, you get some attention from men but you can just say no and eventually they will leave you alone. It isn’t about being there alone, but the image you project. Be confident, and you should have no problems in a decent bar with decent sort of patrons.
Why would I go alone? Well, sometimes I just need a break from being at home with my partner, sometimes I want a drink and sometimes I want to see people and be seen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:24 pm
Man tenker vel det samme om en dame som sitter alene i baren som en mass som sitter alene i baren: Her har vi en gærning på frifot. Så vodt vil du ikke deg selv, hold deg hjemme når du ikke har selskap.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:24 pm
Hvorfor går menn på bar alene?
Kanskje for å ta en øl og senke skuldrene?
Kanskje ta en telefon eller på vei til en avtale…
Kom med forslag!
Kunne kvinner ha samme behov?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:32 pm
Vigdis venneløs tenker jeg da…like mye som jeg tenker viggo venneløs når jeg ser en mann alene på bar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:34 pm
Når jeg ser en dame som sitter alene på en bar, så får jeg følgende assosiasjon: “Oi, der sitter det en dame.”
THATS IT!
Er hun interessant, så kanskje jeg tar kontakt, er hun ikke, så lar jeg muligens være.
Dette er faktisk grunnen til at jeg er singel i dag. Det er ingen spennende damer i sikte. Bare redde redde nevrotiske høns. Så opptatt av hva andre sier og mener at jeg får klaus!
Ingen kvinne er egentlig selvstendig, er min erfaring. De er ett produkt av hele sin oppvekst, 100% tilpasset sin nåværende situasjon. Det betyr enten traust norsk og K.J.E.D.E.L.I.G! Eller steike hakke alkoholiker-gal. Jeg foretrekker nesten egentlig den siste varianten.
Så til dere kvinner: Vi menn er FORSKJELLIG.. Vi får forskjellige assosiasjoner i hodet vårt når vi ser en dame på byen. Så det spiller egentlig ingen rolle. Spør deg selv: Vil du ha en tørrpinn-mr.-fisefin, som ikke lar deg leve selvstendig? Eller vil du ha en som kan ta deg for den du er? En jente med nok bein i nesa til å sosialisere deg selv..
Det er egentlig ekstremt nevrotisk å legge slike bånd på deg. Hvilket liv skal du leve de neste 60 årene? I ett innbildt fengsel? Eller med hud og hår?
Hvorfor er de så glade i brazil, selv om de er fattige?
Det var i gamle dager at å passe inn var alfa omega for survival. I dag har vi rettigheter og muligheter som beskytter oss fra kvelende og livs-kvestende tankenormer.
Hvis du ikke lar deg forstå disse ord så er du en levende død. For redd til å leve. Hvis du tør å leve litt, så SKÅL til deg! Du vil møte motgang her i helvetes rævpuler-norge, men det vil være verdt det når alt kommer til alt. Ett sekund med liv, er verdt 100 år med faenskap fra degenererte misunnelige redde drittsekker. En psykopat vil forsøke å kontrollere deg, ett menneske vil la leve deg leve som ett menneske. Med håp, drømmer, feil og faenskap. Velg selv!
PS! Til dere som ikke tåler kritikken min av norge, så sier jeg bare en ting: Prøv å lev etter ditt eget faktiske hjertes puls en dag i norges land. Da vil du finne hvorfor disse harske ord.
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 4:46 pm
Dette er det dårligste jeg har lest. Elendig skrevet og et poeng som ingen jeg vet om kjenner seg igjen i. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som ikke har noe å komme med absolutt må poste drittet sitt på nettet. VG må ta sin del av skylden som linker videre til disse elendige artiklene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:02 pm
Det var derfor man oppfant karaoke bar, der er det ingen som reagerer,klem siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:03 pm
Der ligger en av årsakene til at jeg ikke går på bar alene: Jeg ønsker ikke kontakt med nysgjerrige menn som henvender seg til meg. Og når jeg prøver å avvise dem, så høflig som jeg kan, beskylder de meg ofte for å være både prippen og sint og det som verre er.
Jeg vil ha min rett til å kunne gå på bar alene, uten at noen andre henvender seg til meg.
Begynner menn som ikke kjenner hverandre å snakke sammen på bar eller holder de kjeft og drikker opp ølen sin?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:07 pm
Der gauler man jo slik at det ikke er ørens lyd å få. Da er det bedre å bli hjemme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:09 pm
Kjære Thorbass
Jeg synes at innlegget ditt mer handler om selvbeundring og så er bruken din av stygge uttrykk patetisk og umodent. Skjønner ikke vitsen med å skrive så ulekkert, det virker uskolert også, som om du er litt undermåler. Men det er du kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:12 pm
Jeg gikk ut alene på pub fredagen som var. Utrolig positiv opplevelse faktisk. Veldig avslappende, folk som kommer bort og prater, gamle kjente som tilfeldigvis dukker opp, nye bekjentskaper som man kan prate med om man vil eller ignorere.
Selv om noen har fordommer og oppfatninger av hva en jente kan/bør gjøre så vet du jo selv best hva og hvem du er, hva du ønsker å oppnå og hva du har lyst til. Blås nå i andres oppfatninger, de er sjelden i din interesse uansett
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:17 pm
Frykten for å ringe alkisalarmbjellene hos folkene rundt deg er vel solidarisk delt på begge kjønn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:22 pm
Har du vært på Gardermoen for å rekke tidligflyet til utlandet? Der bestiller samfunnets beste barn seg en ØL før klokka har blitt 7 om morgenen.
Utenfor flyplassen på et utested en kveld midt i uka blir man sett på rart hvis man får lyst på en duggende skumfrisk en, eller to.
I helga er det lov, på en tirsdag er det ikke. Det vil si, hvis ikke man skal til utlandet, da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:23 pm
skjønner ikke problemet med å gå ut på bar aleine?! hvorfor bry seg om noen ser på deg når du sitter på en bar/pub aleine å koser deg med ei kald og god øl? for å si det sånn, sitter du i baren aleine kommer du alltid i kontakt med andre mennesker etter et par øl, om det er de som er i baren eller andre kunder.
SKÅL for å gå på pub/bar aleine
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:24 pm
Hmmm… Hva skal de som ikke har venner gjøre da? Finne seg noen først de kan dra på bar med
Først venner, så bruker du vennene til å få deg kjæreste. Eller du bruker jobben. Lol.
Jeg var før helga på avslutningsparty for en venn av meg som tok sin siste eksamen, og han hadde ikke invitert mange venner, vi var 3 stk, 4 med dama hans, og masse familie. Det overrasket meg på en måte, for han er jo så streit, men samtidig skjønner jeg jo at det er en grunn til at han var så flink under studiene.
Det er nok ikke teit å tenke sine tanker om forskjellig typer mennesker, det er å være oppmerksom og ikke naiv. Men denne oppmerksomheten behøver ikke mutere til å snakke dritt om folk. Der tror jeg mange usikre jenter har litt å lære, gitt.
PS: Må være vanskelig å treffe folk ute om du har flyttet på deg og er venneløs på det nye stedet, gitt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:27 pm
Det hadde ikke gjort meg noe å gå på bar alene hvis jeg virkelig ville det. Jeg hadde likevel ikke funnet på det fordi jeg hadde synes det var både kjedlig og bortkasede penger.
Jeg er med på at mange sikkert hadde reagert på å sett en kvinne sittende alene på bar- det er et doxa- men drit nå i andre.
Likevel, hvis du går på bar og ikke ønsker at noen skal oppsøke deg for å ta en prat, da har du gått feil. Da må du heller ta deg ei tur ut i skogen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:30 pm
Det du skriver er jo bare tull! Det er DIN forutinntatthet som begrenser deg! Det forteller jo mer om HVA du tror andre tenker og mener…er det vanlig at du lar det du TROR “andre” mener få styre livet ditt? Ikke at du tar helt feil heller…men de idiotene overser jeg glatt (selvom alt krever litt “trening” dvs erfaring..!)
Jeg er en enslig dame på 40 år, de siste fem årene har jeg gått ut på byen alene, jeg ER jo alene..! Jeg går IKKE ut for å sjekke eller å bli sjekket, eller for å drikke meg sanseløs! Jeg går på pub for å se folk…forhåpentligvis hyggelige! Høre på musikk og slappe av…
Jeg drikker kun 2 pils (i løpet av to timer…he,he) og drar hjem. Enslige menn på byen kan føle seg “bortkomne og sårbare” også.. Folk er forskjellige! Og ALLE er der! De som er bra og de som er dårlige! Det handler om å ha det bra med seg selv og være trygg på seg selv! Ikke om å forandre verden…tullinger er ikke til å unngå..hverken for menn eller kvinner… Men heldigvis tiltrekker man seg også andre etter egen oppførsel! Oppfører man seg pent finner man de andre som gjør det også!
Dessuten tror jeg ikke dette er ett “kjønns problematikk”, men mer om den dårlige sosiale omgangs formen normenn generellt har! Det er generellt vrient å komme i kontakt med andre folk folk sosial omgang uten baktanker eller forutinntatthet! Man må være modig nok til å være åpen og avslappet til å ønske å være nysgjerrig på andre mennesker og for kommunikasjon…uten at det er noe MER enn akkurat det! Går du ut som kvinne alene på byen…så ta kontakt og vær imøtekommende med en annen kvinne du ser alene ute på byen…! Prat med ett par du ser…fortell gjerne at du er litt usikker også…slik at du kan bli tryggere. Kanskje vil du bli overrasket…folk er ikke så ille som DU tror…og avvis de som åpenlyst har missforstått ditt ærend. Alle trenger litt sosialt påfyll! Men drikk med måte…du skal jo ta vare på deg også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:30 pm
Norge har blitt relativt likestilt de siste årene, men fortsatt er det ting som er forskjellig for menn og kvinner. Normene ligger og skurrer under overflaten. En enslig mann på bar glir lett ubesett inn i mengden og kan være så mangt; en buisnessmann, en familiefar, en alkoholiker, en sosial kar som liker selskap, en sjekker osv. En enslig kvinne på bar blir lett sett på som en kvinne som søker oppmerksomhet og er et lett bytte for sjekkelystne menn. Hvorfor er det slikt? Jo for de fleste kvinner kvier seg for å gå på bar alene. De gjør det ikke. Derfor opprettholdes de gamle normene. Kun kvinner selv kan gjøre noe med dette. Normene trenger ikke å råde så lenge kvinnene tør å ta opp kampen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:49 pm
- “Begynner menn som ikke kjenner hverandre å snakke sammen på bar eller holder de kjeft og drikker opp ølen sin?”
Herregud! Hvor forstokket går det an å bli? Hvorfor går folk ut på bar, kafe og pub om ikke for å treffe andre mennesker? Hva er det med deg? Er du så nervøs som man får inntrykk av her, så er det kanskje best at du holder deg hjemme der det ikke kommer noen farlige medmennesker å “plager” deg. Der du kan spise dine valium i fred og “skapdrikke”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 5:51 pm
Tror ikke det egentlig er så foskjellig for en mann heller, selvom “merkelappene” kan ha noen andre formuleringer.
I Norge er det lite kultur for å gå ut alene på en pub og ta seg en pils eller to. Å drikke er noen man gjør sammen, flere, og helst til man stuper.
Selv er jeg selger og tilbringer mange kvelder og netter på hotell i ulike byer, og å sitte inne på et hotellrom er ikke så festlig alltid og det kan være hyggelig å ta en tur på nærmeste pub bare for å se litt folk, høre summingen av stemmer, og ta seg et glass. Og selv jeg som mann merker at man blir sett på som litt “rar” når man kommer alene. Enten er man dranker eller så er mann frytkgelig “ensom”, eller kanskje på desperat sjekkejakt? eller kanskje aller helst alle tre på en gang.
Det hender det sitter en og annen mann i samme kategori på samme sted, men veldig sjelden kvinner. SÅ kanskje er det der det ligger? Det er så uvant at folk reagerer? Kanskje om det ble mer vanlig, dersom kvinner var flinkere til å ta av seg den selvpålagte negative følelsen ved det og bli flinkere til faktisk å bryte noen barrierer så vil det bedre seg av seg selv..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:07 pm
Jeg går ikke noe særlig på bar alene, fordi jeg har ikke noe særlig å gjøre da! Enten kan jeg lese avisen. Eller jeg er kanskje heldig og kommer i snakk med noen hyggelige folk. Men oddsen er stor for at man blir snakket til av noen man ikke har lyst til å snakke med, så har man valget mellom å slå av en samtale med dem (grøss) eller å stirre i veggen.. Det er mye lettere om man er sammen med kjente, da kan man småprate litt med andre også, er de hyggelige så fortsetter man, er de teite så går man tilbake til vennene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:26 pm
Dette er det dummeste innlegget jeg noen sinne har hørt. Hvorfor i all verden mener du at en kvinne ikke kan gå på bar alene, uten å bli sett på som hore? Hun har da vel like mye grunn for å gå på bar som det mannfolk har. Ja, hun kan gå på kafé, eller kino, eller ta seg en øl hjemme, men det kan vel mannfolk også! Snakk om fordommer. Det virker som om du ser på kvinner alene på bar som horer selv. Hva i all verden er det for en holdning?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:28 pm
Ja,, menn begynner ofte å snakke med andre menn på bar etter en øl eller to.. Jeg mener faktisk at 99 % av dem som går på en bar faktisk er kontaktsøkende innerst inne. Hvorfor skal man ellers gå ut for å ta en øl ?
Dersom det er live musikk eller kanskje en god fotballkamp på storskjerm så er det kanskje det man er der for,, men ellers???
Da nyter man vel øl og vin best hjemme kanskje ?
Jeg har gått på bar / pub alene flere ganger, kommet i prat med mange trivelige mennesker. Men er det fotballkamp jeg er der for,, så får jeg stort sett se kamp i fred merkelig nok..
Dersom man setter seg ved bardisken f.eks er det veldig lett å komme i prat med noen.. Vil du være alene så finn deg et bort innerst i hjørnet… Gjerne ta fram en bok og gjemme seg bak..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:33 pm
Vel, nei, om det hadde vært billigere hadde jeg ikke gått for det:-) Jeg har bodd steder i verden der er mye billigere å gå ut enn i norge, men jeg liker ikke å gå ut alene på bar! Jeg kan godt gå på en kafé ta en kopp kaffe og spise kunsj alene over avisa, mengå på bar om kvelden alene? Liker å ha med meg venner jeg, de er så mye hyggeligere
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:35 pm
Det er bra kvinnene går på bar,hvor skal vi ellers treffe dem.at de drikker må vi tåle,det finnes nok av grunner til at mennesker drikker,er det verre når det gjelder kvinner?Kanskje hun er ute for å leite etter mannen sin som ikke har kommet hjem etter helgen ute med gutta?Eller kanskje er hun der for å se og bli sett.Spør henne dersom du er så f…nyskjerrig.Hvorfor går foesten gutta på fotballkamp?Mitt motto er :Frem med Kvinnesaken,likestilling og alt som gavner oss medmennesker.Det å ha fellles interesser er bare bra.Hvorfor må ALT dreie seg om SEX?Har vi ikke noe annet å snakke om ,så er det lite å bygge videre på.En kvinne må få lov til å vise seg ute ,uten at overkåte menn skal begynne å sikle av den grunn:til Dere kvinner og menn ;Finn dere noe annet å drikke enn ØL,for da får dere en kropp deretter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:38 pm
Vet liksom ikke hva jeg skal på en bar alene på kvelden liksom…. jeg føler ikke at jeg absolutt er “bundet av samfunnet” til ikke å gjøre det, men jeg går heller ikke på diskotek alene, fordi jeg liker å ha med meg selskap! Jeg kan godt trives i eget selskap, for all del,men da liker jeg å gjøre andre ting, som å sitte hjemme, gå på kino,teater, trene, konsert, gå tur etc, også forbinder jeg bar, restaurnter og diskotek med noe hyggelig sosialt med venner. Så enkelt er det ! Men om jeg hadde sett rart om en dame satt alene i en bar?( selv om jeg ikke er mann)…nei, samma for meg hva folk gjør!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:46 pm
Noen ting forandre seg i et veldig sakte tempo. Som å gå på bar alene er noe ikke en dame skal gjøre. Det er en skjult regel. Er for mannfolk det….Det er helt greit for dem. Ingen reagere på det. Jeg er jo helt imot at det skal bli sett på som galt av en dame å gå på en bar alene. Men noen syn på visse ting henger igjen fra gammelt av som vi damer må streve med å få likestillt. Sånn er det bare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:48 pm
Snodig…
Dette problemet har jeg aldri tenkt over. Joda, jeg har sett single damer på barer og puber, men de har aldri vært single lenge…
Tror ikke det er noe stort problem. Stort sett er det jo bare jenter som tenker slik som forfatteren av dette innlegget sier. Av erfaring vet jeg at alle gutter blir happy om det kommer en jente innom en guttefest, uavhengig av om hun er alene eller de er flere….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:50 pm
Selvfølgelig kan en kvinne/dame gå på bar alene.
Det har med egen trygghet, kose seg i eget selskap eller det å være omgjengelig.
Det du nevner om å drikke, ty til alkohol er en norsk feiltokning av å nyte en drink.
Jeg drikker vann og øl jeg. Ellers så tar jeg en drink, en dram eller et glass vin.
Slutt å kalle det drikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 6:56 pm
En mann som står i baren alene får ikke masse damer etter seg (han kan stå alene om han vil eller ikke) Jeg sto bare i bar-kø alene, var ikke ute på byen alene, fikk noen ufine bemerkninger, man må være 2 eller flere. Må passe seg når man er kvinne her i landet, jeg er bare 27… vet ikke om ald. spiller inn i fht det her, men etter den episoden går jeg ikke på bar alene, er litt kjedelig også da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:15 pm
“De har ikke vært single særlig lenge”. Enslige damer på bar tiltrekker seg menn som fluepapir. Og vil man være i fred, som enslig dame, går man ikke på bar. Så enkelt er det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:17 pm
Det å være trygg på seg selv er et viktig poeng. Men hvor mange kvinner er like trygge på seg selv inni seg, som de tilsynelatende virker utenpå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:22 pm
jeg går aldri noen steder alene, aldri. Kino? Bar? Restaurant? Never!! :O
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:27 pm
Kino er også et sted det kan være vanskelig å gå alene. Kanskje ikke bare for kvinner?
Jeg ville bare ha tenkt på andre tenker om meg nå. Har hun ingen å gå sammen med?
Heldigvis slippes filmer raskt på dvd. Så kino er ikke det største problemet for tiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:32 pm
jeg har ingen problemer med å gå på bar alene,ikke har jeg alkoholproblemer,og jeg har mer enn nok venner.men av og til etter 16 timers jobb,er det bare deilig å bestille seg en kald øl,ta med seg avisa og NYTE den i fred!Jeg er ikke spesielt utadvendt av meg,men jeg tenker ikke på at andre “glor” på meg,og det gjør di ikke heller.Det er bare paranoide tanker,og HVIS en eller annen sopp virkelig kaster bort 5 sekkunder på å tenke slik om et annet mennesket som sitter på bar…ja da er det han som er stakkarslig =) Gå på bar du!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:33 pm
Jeg går på bar/pub alene fordi jeg liker å slappe av ,se på mennesker og høre god musikk.Og joda,du får sitte alene hvis du vil,det har noe med kroppsspråket ditt å gjøre.. Kanskje jenter skal slutte å tenke på seg selv som “verdens navle” hele tia..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 7:55 pm
Klart kvinner kan gå på bar alene! Jeg har gjort det mange ganger, særlig når jeg er ute og reiser. Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å sitte helt alene på et hotellrom, da er det ingen grunn til ikke å ta et glass rødvin i baren og på den måten kanskje komme i snakk med noen hyggelige mennesker. Jeg har også reist på ferie alene, det gikk aldeles kjempefint det også!
Jeg bor for tiden i California, og da room-maten min skulle ha et møte i leiligheten vår, spurte han om jeg kunne stikke ut et par timer. Jeg gikk til stambaren vår rett rundt hjørnet og tok et glass rødvin – og der traff jeg mannen i mitt liv! I januar har vi vært gift i et år!
Så la aldri sjansen til å treffe spennende og interessante mennesker gå fra deg fordi du tror at folk mistenker deg for å være både det ene og det andre. Du vet jo hvem du er og hva du står for – så får andre tenke akkurat hva de vil om deg, det er deres problem! Go for it girl!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:01 pm
Snakk om å lage problemer for seg selv i livet
. Hvis du har lyst til å ta en øl, alene på en bar er det vel bare å gjøre det.. ?
Ser ingen grunn til å bry hodet sitt med hva andre måtte tenke, og mene.. om noesomhelst egentlig. Tenker du slik når du er på butikken alene ? Ikke lag flere mentale hindre for deg selv enn nødvendig. For et fysisk hinder, det er det iallefall ikke
Hilsen mann.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:04 pm
Jenter inbiller seg at de ikke kan gå på bar. Morsomt se kommentarene; å dagar meg, jeg blir beglodd av gutter, alle vil ha meg siden jeg er her alene..
Hadde det vært en bar full av jenter, ville ikke mennene hatt noe problem. Learn from us.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:07 pm
Ble veldig overrasket av at noe så enkelt som å gå og ta seg en drink skal med føre så mange negative tanker og problemer. Herregud, høres jo ut som vi lever på femtitallet her…Og jeg tror damer er de dømmende her, stort sett dere som ikke tør gå i en bar alene eller ikke ser poenget som oppfatter andre damer som faktisk ikke har et problem med dette, som horer… sier kanskje mer om dere selv enn om normale voksne mennesker som setter seg i baren fordi de vil.
Setter meg gjerne i baren og tar en drink eller to, leser avisa og har det flott i eget selskap. Dette er trivelig,avslappende og det er behagelig å kjenne på stemningen som er der uten at man på død og liv må ha med seg noen for å rettferdiggjøre besøket.
Hilsen rolig forlovet mamma i tjueårene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:08 pm
Jeg må først svare Thorbass som starter et av innleggene sine med:
“Når jeg ser en dame som sitter alene på en bar, så får jeg følgende assosiasjon: “Oi, der sitter det en dame.”
THATS IT!
Er hun interessant, så kanskje jeg tar kontakt, er hun ikke, så lar jeg muligens være”. Litt morsomt at du vet om dama er interessant eller ikke uten å ta kontakt i det hele tatt.
Før man i det hele tatt spør om det er greit for en jente å gå på bar alene, kan det være greit å avdekke hva man er ute etter. Målet vil følgelig være forskjellig fra et individ til en annen, så vil dine venners tilgjenglighet sammen med din grad av behov avgjøre hvorvidt man skal gå på bar alene eller ikke.
Til de jenter som er redd for at gutter skal begynne å prate med dem, anbefaler jeg å bli hjemme. Vi mennesker er noen sosiale vesner og sosial interaksjon vil foregå.
Til dere andre som er redd for hvordan dere vil se ut for andre (gjerne fremmede), kan kanskje prøve å ikke la uholdbare illusjoner man mener andre har om en selv definere deres selvbilde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:16 pm
Det som slår meg er at det er kun jenter som bryr seg om man går ut alene eller ikke. Det er jenter som tenker “hore” osv. når de ser en jente som er ute alene. Det er jenter som tilegner andre jenter på bar alene disse tøysette titlene. Hovedgrunnen til at så få jenter tørr å gå på bar alene er frykten for hva andre synes. De vil ikke oppfattes som Viggo venneløs eller upopulær, når de fleste bare ville ha synes at det er tøft å gå ut alene. I Norge er jenter altfor opptatt av hva andre synes, og spesielt hva andre jenter synes. Herrregud alt dreier seg ikke om deg. Ingen bryr seg om du vil ut på bar en kveld du egentlig hadde tenkt å sitte hjemme, eller en kveld du følte for å få nye venner. Eller en kveld du ville ta deg en øl, eller danse litt. Og dersom man ikke liker oppmerksomheten fra det motsatte kjønn kan man jo ta på seg en strikkegenser, trenger ikke akkurat å sexe seg til. Eller hva med å bare si at man ikke er interessert og vær tydelig. Jenter må slutte å være så usikre på alt. Drit i hva andre synes, gjør det du har lyst til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:31 pm
Kvinne.
Gå på bar alene og kos deg.
Drit i hva andre mener og synes.
Kort og godt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:35 pm
vel, den egentlige grunnen til at du ikke går på bar kom jo egentlig fram i kommentarfeltet, at du ikke vil bli oversvømt av mannfolk som prøver seg..!
men joda, jeg er nå og da selv alene på bar og drikker noen glass øl, da helst i en nært nok tom bar, prater litt i telefonen, evt sender noen sms og sånt, men ofte mens jeg venter på noe annet, f.ex. kino (som jeg aldri drar alene på, fordi jeg føler man blir mer ugleglodd på der enn i en bar alene)!
men altså, å se en dame alene i en bar er vel like naturlig som å se en mann alene i en bar, for min del iallefall, og de to igjen er like naturlig som å se et par eller ei gruppe på en bar !
vel vel, nå skal jeg ikke være frekk og bastant, men jeg tror og antar at grensene til ei dame vedrørende temaet å gå alene på bar er noe mer restriktive enn for en kar, mye pga (som flere sier) at de ikke får være i fred! mitt eneste og sunneste alternativ er jo da å fyke en plass med lite folk, som jeg synes er best om man skal drinke litt alene !~
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:40 pm
Kanskje en visitt hos frisøren vil gjøre samme nytten som psykologisk kontaining ved bardisken?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:45 pm
Litt lite GT hos frisøren da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:48 pm
Men saftiger soft drings kan en ta med seg, hvis ikke favoritt frisøren kjenner til ens vaner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:51 pm
Interessant! Jeg bor i Spania på sjuende året.En venninne av meg kjedet seg og gikk på baren nedenfor der hun bor. Hun ville bare slappe av og ta en kopp te. En mann kom inn og ville snakke med henne over et glass. De kom godt overens, men da hun skulle gå, ville han ha et kyss (!)med løfte om å treffes igjen. Til min venninnes store overraskelse hevdet han at dersom det satt en kvinne alene på bar, var det et signal om at hun ønsket kontakt m.a.o hun var ute etter menn.
En annen venninne av meg nekter å stå alene utenfor leiligheten sin og vente på at jeg skal plukke henne opp når vi har avtaler. Jeg må pent parkere, ringe på og vente utenfor til hun kommer. Hun er flere ganger blitt praiet av menn som tror hun er prostituert.Hun forteller at det er bare de siste tjue årene det er blitt vanlig å se kvinner alene i bybildet og på kafe etc. Alt i alt, det er ikke lett å være frigjort skandinavisk kvinne i et miljø preget av tusen år med menn som mener de vet hvor de vil at skapet skal stå. Verden har ennå et stykke å gå…….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 8:53 pm
Alvor: har sittet selv ved bardisken etter begravelser,G&T, bartendere er gode sjelesørgere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 9:00 pm
Det første jeg tenker når jeg ser en jente som sitter alene i baren er: Herlig, Endelig en jente som ikke trenger spørre venninnen om lov til å gå på do!:-p
Det er mulig du har rett når du bekrymrer deg for hva andre jenter mener om en enslig dame i baren, men du har neppe særlig peiling på hva gutta mener:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 9:25 pm
Serbisk mann:
Jeg mener kvinner ikke har rett til å gå på bar. De bør holde seg hjemme og lage mat. Nattelivet f.eks passer dem overhode ikke! Kvinner passer best i sitt hjem der de skal holde det rent og pent, samtidig passe på ungene og fôre mennene sine!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 9:32 pm
jeg går ikke på bar..av den grunn slipper jeg å frustrere meg over ette problemet..”get a live” folkens!!!
dete vel ikke dette det handler om..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 9:36 pm
Etter en begravelse er man kanskje også litt ute av sitt gode skinn? Alt er ikke ved det vanlige. Jeg har også reagert høyst annerledes i spesielle situasjoner enn jeg normalt ville ha gjort.
Kanskje jeg skal prøve å gå på bar likevel – alene – for å se hva som skjer? I disse julebordstider er vel det det meste, kan jeg tenke meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 9:40 pm
Reagerer på svaret ditt til #17, kan være jeg misforstår, men personlig går jeg da ikke ut blandt folk for å være alene. Når jeg går på byen er jeg både interessert i å snakke og skåle med både menn og kvinner, men desverre er det spesielt mange kvinner som tenker “nå prøver han sjekke meg opp”, noe som faktisk ofte overhodet ikke er tilfelle. Syns det er teit når folk går ut på bar for å sitte å gjemme seg i et hjørne alene…
Og nei, etter min erfaring holder ikke menn kjeft, men vi drikker opp ølen vår.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:01 pm
#17 Kommentar fra Thorbass
Dette er faktisk grunnen til at jeg er singel i dag. Det er ingen spennende damer i sikte. Bare redde redde nevrotiske høns. Så opptatt av hva andre sier og mener at jeg får klaus!
Ingen kvinne er egentlig selvstendig, er min erfaring. De er ett produkt av hele sin oppvekst, 100% tilpasset sin nåværende situasjon. Det betyr enten traust norsk og K.J.E.D.E.L.I.G! Eller steike hakke alkoholiker-gal. Jeg foretrekker nesten egentlig den siste varianten.
—————————- ————
Det du sier her er at det finnes bare to typer damer i norge?
Med den “fine” instillingen så tror jeg at jeg skjønner hvorfor du er singel.
Har aldri opplevd å få assosiasjoner mellom single damer og horer. Etter mitt intrykk så har det mere med instilling og klesstil en noe annet.
Om du blir sjekket opp så er det jo bare å ta det som et komplimang.
Men om man er redd for å komme i kontakt med andre så er vel kanskje ikke baren rette plassen å gå?
Jeg for min del stikker på bar for å være sosial.(om jeg går alene eller med venner)
Btw så er jeg er helt enig at det er skikklig travelt om folk ikke tar et hint. Men tro meg når jeg sider det finnes nok av damer med samme problem.
Jeg henger meg på det mange sider “Drit i hva andre synes”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:03 pm
Jeg liker å gå ut å ta meg et glass rødvin eller to.
Avogtil går jeg med en venn eller en veninne, avogtil med flere venner, noen ganger alene.
Jeg syntes ikke det er ubehagelig å gå ut alene. Jeg syntes mennesker er intressante, jeg nyter å sitte å observere.. prøver å ikke være FOR åpenlys kikker..
Selvfølgelig kommer er det hele tiden menn som tar kontakt, avogtil snakker jeg litt m dem, avogtil har jeg behov for å være alene.
Da sier jeg det rett ut, og ber om å få være i fred. Som oftest blir det godtatt og forstått når jeg er så direkte.
Har aldri hatt problemer med at noen tror jeg selger sex. Jeg er vakker, men har vel ikke prostitusjons-utstråling.. Søker ikke øyenkontakt med menn med sex i blikket. Dette forstår de fleste menn ubevisst, tror jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:04 pm
Både menn og kvinner blir usikre når de er alene på bar. Ett hakk verre for kvinner, siden fulle menn ofte mener de har rett til å henge på dem, selv om kvinnen ikke vil ha dem hengende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:04 pm
Først over til et essensiellt spørsmål hvorfor bry seg om hva andre mener? Ok, de fleste kulturer til alle tider og mennesker som har levd gjør relativ lite annet enn å tenke på hva andre faktisk tenker og mener. Patetisk. Det er slike mennesker som leser se og hør og ikke har et eget liv. Blir skuffet over denne idiotie, gjør hva faen du eller dere vil så lenge der ikke er til sjenanse for noe andre. Min mening.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:08 pm
Mange her er redd for hva andre skal tro.
-at de ikke har venner,
at de er alkiser,
at de selger sex.
er man trygg på seg selv, kan man gå på bar alene,
drite i om noen eventuellt tror det ene eller det andre,
og nyte livet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:17 pm
Spørsmålet er heller hva tenker man om en mann som går på bar alene? .. Akkurat det samme. Skal det være ulovlig å gå på bar alene og nå da. Restaurant, handle, gå på jobben.. hva tenker man om folk. Alt mulig rart, og skal man være redd for det?
I Italia går man ut for å treffe folk, snakke med dem og ha det hyggelig. Og ikke for å være redd dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:20 pm
forstår ikke hvorfor folk ikke tør å gå på kino alene. Jeg gjør det hele tiden. Er jo det eneste sosiale aktiviteten man faktisk IKKE trenger noen med seg ettersom man ikke snakker! Og der er da ingen som ser, verken på kino, pub eller restaurant. Folk er så opptatt med seg selv og hvordan DE blir oppfattet av alle andre rundt seg, så slapp av! Kom dere ut og kos dere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:31 pm
Har aldri vurdert å gå på bar alene før, men nå ble jeg litt fristet. Kanskje jeg skal ta meg en drink på vei hjem fra jobb en dag? Hørtes litt befriende ut. Første gangen jeg spiste alene på restaurant var ihvertfall det. Kino er nok heller for viderekomne
Bare jeg får en fridag der jeg faktisk har tid til det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:36 pm
Det er godt å høre at også menn kan bli usikre på en bar, men er du sikker på at du ikke bare snakker for deg selv?
Bondetamper er som kjent lite belevne og ferdes vel helst på bygdelokaler og ikke på metropolens mondene barer. Jeg tror faktisk du ville ha fått like mye oppmerksomhet som selveste Cowboy Laila, om du hadde vist deg på en bar i Tiggerstaden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 10:50 pm
Hva skal JEG henge i en bar alene for.
Jeg er mann. Men føler ikke for å henge i en bar alene av den grunn. Jeg har mine fordommer om menn som gjør sånt også jeg: Ensomme, triste, whatnot?
Drar jeg på byen så er det for å treffe venner, ergo gjør jeg ikke det alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 26th 2007 at 11:37 pm
Nå har Red vært på barer i Tiggerstaden, og gled lett inn blandt klientellet. Han kan lett feike urban, og late som om han er en beleven herre. Usikkerhet blandt menn er svært utbredt. Men det tales ikke så mye om det. Red hever ikke et øyebryn av enslige kvinner kvinner ved en bardisk, men vet at andre ser på dem som lette offer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 12:02 am
Jeg syns det er kjipt å være på bar alene. Men jeg har visst helt andre grunner til det enn deg, for jeg syns bare ikke det er noe morro å sitte der for meg selv. Å drikke på den måten du beskriver det er noe som ikke kunne falle meg inn å gjøre alene, hverken på bar eller hjemme.
Og ja, jeg vil også føle meg uglesett om jeg først skulle bli sittende og tylle i meg alkohol alene. Men de blikkene som kommer da har ikke noe med kjønn å gjøre, men det at en person sitter alene og drikker seg full.
Men, det er stor forskjell på å ta seg en pils og å drikke like mye som man gjør når man er ute på byen.
Så, for min del må du bare være alene på bar, jeg skal ikke dømme deg noen vei, ei heller skal jeg komme og plage deg, men er du drita alene på bar kommer det nok noen blikk, men det er fordi jeg har det triste bildet av deg som alkoholiker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 12:03 am
Jeg går gjerne på bar alene, og tar meg et par glass vin, hvis jeg har lyst til å se litt folk rundt meg, uten å snakke med noen. (Syntes dette er godt noen ganger)
Som dame alene på bar må man bare være forberedt på å kunne avvise bestemt, men vennlig, hvis man vil sitte alene. En treningssak, trenger slett ikke bli noen kjip episode av det.
Har man lyst til å treffe folk derimot, er det som regel lett, og man kan overraskes av hva slags folk man kan ha det gøy med.
Prøv en gang da vel, og gi oss oppdatering!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 12:14 am
Drikker alene ute på bar rett som det. Stakkars 21-åringe meg, helt alene. Åh så farlig, liksom. Man trenger ikke å bry seg hva andre syns, bare kose seg med drammen/øl/vinen man har, og nyte musikken, og av og til ved tilfeldigheter dele en samtale med en fremmed. Trenger ikke å være så mye bak det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 1:25 am
Jeg stiller meg herved til disposisjon som “forkle” for dere jentene ovenfor som ønsker å gå på bar i Oslo men synes det blir ekkelt eller flaut eller farlig å gå alene. Til gjengjeld ønsker jeg å bli påspandert en eller to pils. No sånt.
Cheers,
- Alf (alfps@start.no)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 1:57 am
Kvinner-jenter – damer som ikke liker å gå på bar alene har ikke selvsikkerheten og følelsen av at det de gjør er akseptert i samfunne. Hun tror” alle ugleser henne og hun føler seg usikker. Vel, velkommen til liksetillingens paradoks og spør neste enslige mann om han er alene på by”n…. spør om han venter på noen………..
Dette har menn levd med i alle år, so What women?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 4:45 am
Hva er målet ditt med denne teksten, evt “bloggen”, Deathdealer?
Er du en kvinnesaksforkjemper?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:15 am
Skjønner ikke problemet! Kan ikke folk, uansett kjønn gjøre som de har lyst til?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:04 am
Oi! Tenker folk rart om folk som går alene på kino?? Det har jeg gjort mange ganger… (Rett og slett fordi mine venner ikke deler filmsmaken min.)
Er enig at jeg føler meg beglodd om jeg går på bar alene. Har gjort det noen ganger, men da tar jeg helst et par shot og går igjen. Blir ikke sittende ved baren, da ber man om å bli sjekket opp av fulle mannfolk.
Jeg føler ikke at det ikke er “lov” eller akseptert. Men kan ikke bli sur hvis noen prøver seg. Bare synd noen ikke godtar avvisning like bra…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:32 am
Det var godt å høre at du respekterer enslige kvinner på bar og lar dem være fullstendig i fred. Men du synes ikke det er litt uhøflig? Eller har du kanskje andre preferanser? Du behøver ikke være redd – jeg skal ikke røpe noe til andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:37 am
Skulle gjerne hatt en t-skjorte med følgende ryggtekst:
“I’m here for a DRINK!” eller på tydelig norsk: “Jeg har lyst på ØL, ikke deg!” Men da tenker jeg at jeg hadde fått høre det!!
Hmmm… Kanskje jeg skal utfordre meg selv litt?
*går i gang med å lage liste over ærlige t-skjortetekster*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:38 am
Ser ikke noe galt i at kvinner går på bar alene ! Hva skulle om så være galt med det ?
At andre tenker “sitt” … er ingen unnskyldning for ikke å gå, dersom man har tid og lyst..Også “ensomme” menn blir beglodd med tanker om hva som er årsaken til at han “henger” her alene. Er man alene har man jo tid til å lage fantasier om hva andre tenker… Blir man full ..ja så kan noens tanker være riktig
…
Jeg er ingen står barvandrer med går alene når jeg først går.. min kone nekter blankt.. men det er kulturelt betinget..og hun lar med gå en og annen gangen.. Egentlig liker jeg ikke barer, ikke alene og ikke sammen med andre, men tar med en øl eller en drink av og til…
Dersom man skal forandre holdninger, er det jo egentlig viktig å la de stå til.. dersom man har lyst da..
Angående å bli “plaget” finnes det både dumme menn og dumme kvinner, når de får litt drivstoff til stemmebåndene, og til koblinger til “feil” sted i hjernen..
Personlig har jeg aldri sett en enslig kvinne har blitt trakasert, og det er vel naturlig at menn vil la seg se av en enslig kvinne, en oppmerksomhet hun ikke behøver å gjøre så mye for å få…så lenge hun er “ensom”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:44 am
#29 og #30 – til en usikker Redneck.
Her får du snakke for deg selv og ikke generalisere.
Eller er du på glattisen nå red.
Breiflabben skal på 2 ukers ferie i sørstatene nå snart. Da går han i utgangspunktet på bar aleine, men siden han er Breiflabben takler han det svært så bra og får en hyggelig stund enten alene eller med de han får kontakt med.
Njeto problema.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:20 am
*applaus* for å dramatisere en helt latterlig paranoid situasjon. Ikke rart at dere aldri går på bar alene med den holdningen…..
For det første. Ja en bar har til i disse dager liksom vært ett paradis for menn som har ønsket å slippe unna alt mas og tjas fra ektefeller/barn. En plass de kan dele sine sorger gleder ed likesinnede. Stort sett alltid vært dominert av mannskultur. Så derfor spør jeg deg, hva forventer deg av folk der inne? Tror neppe at mannfolka der inne tror du er hore, med mindre du kler deg som en. Hvis du er alene så vil jo selfølgelig mange single mannfolk prøve seg, det ligger jo i vår natur å tiltrekkes det motsatte kjønn(skumle greier).Og faktisk berusede menn er nok hakket mer innpåtrengende enn edruelige herrer. Men jeg tror at media har kjørt over hodet ditt og gjort deg en smule forvirra. Selfølgelig kan jeg ikke snakke på vegne av alle menn, men tror nok at de som er oppegående har en helt nøytral holdning og i verste fall ser de mer på deg som en demper på stemningen ettersom menn stort sett forandrer oppførsel totalt hvis det er kvineben i nærheten. Hvorfor skal du på død og liv få oss mannfolk til å føle oss som perverse voldtektsmenn bare fordi du ikke kan gå på bar alene? Kan jeg gå til damefrisør salonger å klippe meg?? kanskje..men folk ville mest sannsynlig tro jeg var en pervers voldtektsmann eller pedofil hvis det var mindreårige der. Kjønnsrolle mønsteret er ikke bare en fy sak, vi menn trenger en plass hvor vi kan være oss selv akkurat som dere kvinner trenger. Så slutt å syte og start din egen kvinne bar hvis det er så fordømt vanskelig å akseptere at noeganger så passer du kanskje ikke inn.
PS! kanskje du lider litt av angst for å ikke passe inn?
PSS!! nei jeg er ikke kvinnehater, jeg begynner bare å bli temmelig lei alt sytet og hvor forfærdelige vi menn er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:30 am
Kult. Den ideen likte jeg. Du bør trykke opp flere. Jeg tror du vil få en kjempeomsetning, særlig nå i disse julebordstider.
“Jeg har lyst på øl – ikke deg!”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:33 am
Ja, det er det. Viser til forrige innlegg. Jeg har lyst på øl – ikke deg. Men man kan kanskje ikke – eller bør ikke – gå på byen, dersom man ikke ønsker kontakt med andre? Er det usosialt og sært uansett mann eller kvinne, å være ute på byen samtidig som man ikke vil ha kontakt med andre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:34 am
God tur. Hils til alle Redneck’s slektninger!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:36 am
Problemet, sånn jeg ser på det, sitter mellom øra. Jeg er mann. Jeg går heller ikke på bar alene. Hvorfor skulle jeg det? Altså, jeg kan godt trives i eget selskap, men da kan jeg like gjerne være hjemme!
Du sier du ikke vil snakke med menn på bar, gjelder det bare menn, eller er det kvinner og? Jeg skjønner ikke hvorfor du drar på bar, men ikke vil snakke med menn jeg da
(Jeg skjønner de innpåslitne fulle folka, men hva med oss
normale?) Jeg har mang en gang gått bort til kvinner på bar, men de forventer jo det verste med en gang de ser deg.
Nei, gå på bar, eller bli hjemme. Det er opp til deg!
PS, du sier at filmer fort slippes på dvd. Man får kjøpt alskens drikkevarer som du kan ta med hjem og
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 8:41 am
Jeg og noen venninner gikk på bar “alene” (vi satt oss forskjelige steder) for å se hva som ville skje. Må si det var mange rare blikk og tilbud vi fikk. Jeg er glad vi var flere sammen, vi hadde et hemmelig tegn hvis noen ble for innpåsliten så da kunne vi redde hverandre. Må si det var en artig opplevelse men det holdt med å prøve en gang. Vil ikke gå på bar helt alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:10 am
Sorry, men dette er noe piss du har lirt av deg…. Det kan være 1000 grunnet til at noen er alene på bar.. Du skriver hore i fjerde linje.. Ordet ensom, det slo deg ikke det ???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:14 am
Jeg hadde ikke tenkt at dette var noe uvanlig før jeg så overskriften din.. Slik sett kan det hende at artikler som dette er med å bygge fordommer hos folk, både de som dømmer og de som ikek tør gå. Det er jo synd!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:26 am
Dette er reinspikka problematisering fra ende til ande.
Helt ærlig: Jeg ser ikke problemet ditt…
Men jeg er glad for at du filosoferer sånn over det – det viser at du har få andre ting du sliter med i livet! =)
Til dere som tror at (single) damer alene ved en bardisk IKKE er ute etter fyrer, tro om igjen…
Thorbass: Du kommer med mye kritikk her som jeg ikke er enig med, men den generelle underliggende tonen skåler jeg for! *SKÅL!*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:32 am
Hmmm, jeg går som regel alene på bar, men blir sjelden ensom lenge ad gangen. Noen ganger er det ålright med selskap andre ganger ikke.
Drit i hva “folk” tenker, gjør som du vil og ikke la kjønnet ditt hindre det i å gjøre hva du vil, for faen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:37 am
Ser jeg en dame drikke alene på bar er ikke min første innskytelse at hun er tilgjengelig for penger. Jeg regner da med at hun er gratis.
Ellers er det ikke noe galt i drikke alene, den beste drikkinga gjøres mutters alene, i stillhet, slik at du kan kommunisere bedre med Kongen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:42 am
Rottekongen? Hvorfor skal man kommunisere med Kongen? Er ikke Mette-Marit langt å foretrekke for en ung, remadstrebende (p)ungrotte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:47 am
Hei !
Du har tydligvis missforstått alt som har å gjøre med å gå på bar. En bar er et sosialt møtested. Hvis ditt behov er alkohol og ensomhet så er det bare å gå på butikken å handle for deretter å gå hjem å sette seg i sofaen. Går du på bar så stiller du deg tilgjengelig for kontakt fra andre mennesker. Dette betyr ikke at du er forpliktet hverken til å ha sex med disse menneskene eller til å bli venner med de. Som gjest på bar alene er det dog god kotyme å være høflig mot andre gjester og være istand til å føre en uformell samtale med disse. Håper jeg slipper å møte deg på bar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:54 am
hva er hensikten med å dra på byen dersom man ønsker å være alene? det blir som å dra på fotballkamp uten å ville se fotball. da gjør du noe annet.
vil man drikke alene kan man drikke alene. dersom man konkret vil drikke på et sted med mange andre mennesker uten å snakke med en eneste en av dem, er det mer ditt problem enn noen andres.
og det gjelder menn like mye som kvinner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:11 am
Jeg skjønner ikke helt problemstillingen, for å være helt ærlig..: Er det virkelig så mange som tenker “Åh, hun er sikkert hore” når de ser en dame alene på bar..? Er vi virkelig der fortsatt?
Jeg har vært på bar mange ganger alene, rett og slett for å være dét; Alene. Dersom mennesker (fortinnsvis menn) kommer opp til meg mens jeg nyter min ensomhet, så er jeg faktisk plump nok til å opplyse om at de virker som et hyggelig vesen, men at jeg faktisk trives svært godt i mitt eget selskap.
Selv har jeg har jobbet i bar i en del år og har ALDRI tenkt i de retninger engang om jeg har hatt kvinnelige gjester som kommer inn alene.
Jeg har derimot tenkt om mang en dame som sitter hele kvelden og blir spandert på drink etter drink etter heftig, gjennomsiktig flørting at “Åh, HUN var jammen meg horete”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:26 am
Visste ikke at kvinner ble sett “ned” på av andre om man sitter alene i en bar.
¨
Men jeg tror nok det er ytterst få som tenker sånn.
Det er kanskje generasjonsbetinget. Personlig så hadde ikke tanken en gang streifet meg om ikke jeg så denne bloggen. Jeg sitter gjerne alene og tar en pils i en bar uten at jeg får noe tilbud pga det…
Sitter du selv igjen med det innrtykket? At enslige kvinner i en bar er horer..?
Merkelig tankegang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:43 am
Folk må få gjøre som de vill! Jeg stikker ofte og tar meg en pils hvis det passer meg. Og hvis noen glor på meg er nok ikke det mitt problem? Ser jeg en kvinne alene på bar så hva så?
Poeng! Folk må få lov til og gjøre slik de vil (så lenge det ikke er straffbart)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 11:01 am
Uansett hvor i verden jeg har vært har jeg besøkt barer hvis jeg har hatt lyst på en drink. ALENE! Hvorfor skulle jeg ikke det? Forstår ikke problemet enkelte kvinner har med hht å gå ut alene. Kvinner roper om selvstendighet og likestilling så leser jeg at i 2007 TØR ikke kvinner gå alene av redsel for å bli betraktet som horer. TULL! Bli fri! Hadde jeg ikke vært alene hadde jeg aldri møtt så mange fantastiske mennesker som jeg har møtt opp gjennom årene.
P.s. Teater eller opera er de eneste stedene jeg gjerne går med følge. For å ha noen å dele opplevelsene med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 11:17 am
Du er mann du. Jeg er kvinne. Samfunnet legger andre begrensninger på meg enn på deg. Synes du det er greit at kjæresten din går alene på bar?
Også når det gjelder pornografi er dobbeltmoralen skyhøy. De fleste menn synes at porno er greit, til og med bra. Men hvilken mann synes det er helt ok at kona hans er pornostjerne – eller enda verre, datteren hans?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 1:56 pm
Jeg kan gå på bar alene – har aldri opplevd det som ubehagelig i det hele tatt.
Liker å ta med meg boka, skrive, ta meg en pils – se på folk. Og VIL man være i fred, så er det ingen problem.
Driter i hva andre tror og mener om det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 2:00 pm
#
Godt svar, MAD.
Enig med deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 2:04 pm
De fleste menn synes porno er greit, og det gjør de fleste kvinner også. Hvilken kvinne synes det er ok av mannen hennes eller sønnen blir pornostjerne? Din påstand om at det er forskjell mellom kjønnene her holder ikke stikk.
Jeg la inn en kommentar om bloggen din tidligere idag, men du valgte visst å ikke godkjenne den. Tåler du ikke at folk legger inn logiske kommentarer mot motsier deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 2:41 pm
Sånn burde det være. Fint at noen gir blaffen i hva andre mener om den slags, men jeg tror det er et stykke igjen før alle etnisk norske kvinner gjør det samme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 2:59 pm
Ad kommentarer. Jeg visste ikke at jeg måtte godkjenne kommentarene først. Noen dukker jo bare opp uansett og jeg vet ikke forskjell på når de er forhåndsgodkjent og ikke. Har bare holdt på her et par uker.
Jeg tåler fint kritikk, saklig og usaklig. Jeg er flink til å provosere selv, så det skulle bare mangle.
Det er sikkert ikke forskjell på kvinner og menn når det gjelder dobbeltmoral i forhold til pornografi. Men det er flere kvinner som sier høyt at de tar avstand fra det enn menn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 3:00 pm
Kjempebra. Fortsett slik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 3:02 pm
Og hvem er det som er fordomsfull her og tillegger enslige damer motiver de kanskje ikke har?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 3:04 pm
Takk for den, hvis det er meg du sikter til. Nå tør jeg virkelig ikke å driste meg ut på bar, i hvert fall ikke uten eskorte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:22 pm
Jeg tenkte mer på hva andre tenker om meg, dersom jeg går på bar alene.
Jeg er ikke overbevist om at utenlandske menn ser på skandinaviske enslige kvinner som noe annet enn billige og villige, for den saks skyld heller.
Noe avhengig av hvilket utland man er i selvfølgelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:24 pm
Det vil jeg tro. Men jeg er fortsatt litt engstelig for om noen skulle tillegge meg andre motiver enn dem jeg har. Mannfolk er ikke vanskelig å få på kroken, vet du. Særlig gifte. Skulle ikke tro de fikk noe hjemme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:37 pm
Jeg kan jo ikke noe for at jeg får de tankene jeg får. Og jeg kan heller ikke noe for at andre tenker på samme måte som meg.
Godt å høre at det er noen som ikke gjør det. Jeg tror at for menn vil hele problemstillingen være langt mer uaktuell for kvinner. Menn har ikke like mange usynlige stengsler i det offentlige rom som kvinner.
Dessverre, kan vi av og til si.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:38 pm
Det driter vi i. Skål!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:41 pm
Flott svar. Det er akkurat slik det føles og faktisk er for mange. Men det er jo litt rart at det skal være slik, i et frigjort land som Norge.
Jeg lurer av og til på om vi ikke er så frigjorte likevel. Vi ser det bare ikke selv. Vi opplever begrensningene som naturlige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:42 pm
Kanskje det er slik det er. De fleste går sammen med noen, det være seg menn eller kvinner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:44 pm
Hvis det bare hadde vært så enkelt som å legge fra seg tankene sine i en gullfiskbolle…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 5:52 pm
Så du mener at du blir støtt hvis menn IKKE prøver seg på deg på bar? De er uhøflige hvis de ikke prøver seg, og uhøflige hvis de prøver seg? Vil du helst at det ikke er menn på bar i det hele? Kanskje en lesbebar hadde vært noe for deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:30 pm
Se her ja, fikk vi inn noe fornuftig tale: Barregler. Man oppfører seg sånn og slik og så går alt bra.
Bare jeg ikke tramper i klaveret, når jeg skal prøve meg. “Husk å ikke henge ved disken og vrikke på rumpa slik at miniskjørtet glir opp”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:31 pm
Og disse kvinnene er ikke ute etter annet enn øl?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:33 pm
Nå var det altså jeg som satt der da. Og jeg er kvinne. Menn får snakke for seg selv. Det har de gjort også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:35 pm
Hvilket beviser at menn og kvinner tenker ulikt, på dette området som på mange andre. Jeg sa ikke de fleste og jeg tar ikke navnet på noen planeter i min munn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 6:36 pm
Huff da. Du får se etter meg – hun med portvinsnesen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 7:26 pm
# 128 b
Ah! NÅ skjønner jeg!
Vel, jeg kan vanskelig hevde at jeg har et nordisk utseende uten å ljuge rått. Av er erfaring kan jeg si at med et etnisk utseende, kan det hende at du kommer ut for disse typene:
- de som vil “redde”
- De som synes synd på deg og vil “beskytte” deg mot det rasistiske
norske samfunnet
- de som tror de blir mere interessante om de snakker innvandringspolitikk med deg, uavhengig av hvem DU er
Om jenter med et etnisk utseende får et stempel på seg enn andre jenter, kan jeg ikke si noe om, men du vil sikkert få en annen type oppmerksomhet fra enkelte….mindre begaavede personer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 9:59 pm
Her kjenner jeg meg igjen da. Det er sjelden Drømmeprinsen kommer når man mest trenger ham!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:02 pm
Du frister meg til å prøve. Det virker så enkelt og greit. Og særlig nå, i disse julebordstider.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:04 pm
Jeg snakker egentlig bare for meg selv. Men siden jeg er kvinne og innbiller meg at andre kvinner tenker som meg, snakker jeg likevel litt for dem også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:07 pm
Min økonomi tilsier at den verste drikkingen må foregå hjemme, dessverre. Ellers hadde det ikke vært meg i mot å gå på champagnebar, om ikke hver kveld, så noe hyppigere enn hva denne tidligere omtalte økonomien tilsier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:11 pm
Det kan jeg faktisk ikke svare på. Jeg er aldri på bar alene, slik at jeg får mulighet til å betrakte de andre som også er der.
Når jeg er sammen med andre, konsentrerer jeg meg om dem, fullt ut. Jeg er ikke på leit etter noe, kanskje det er derfor jeg er så uoppmerksom.
Skulle jeg betrakte enn enslig mann, er det sjelden hans sivilstand jeg tenker på. Det er nok ganske andre ting..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:13 pm
Klar tilbakemelding. Men så er du jo også en stor stygg ulv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:13 pm
Nettopp. Heia Lyn, best i by’n!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:15 pm
Så nærsynt som jeg er, er det ikke mye jeg ser. Trenger ikke ølbriller en gang!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:21 pm
Takk for konstruktiv kritikk. Skal prøve å skrive om noe mer seriøst neste gang. Kanskje en liten artikkel om monstermarihønas inntog i Norge?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:24 pm
Hadde det vært en stambar, der jeg regner med å kunne møte noen jeg kjenner, så ville nok saken stille seg i et noe annet lys. Kanskje.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:26 pm
Du finner meg i den øl-gjengen. Og vet du hvorfor? Jeg er redd for å fly! Jeg må ha noe å styrke nervene på! Litt av noen priser dere opererer med forresten. Nesten slik at de kurerer flyskrekken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:29 pm
Antakelig. Synd det ikke vokser øltrær i skogen. Boksene er for tunge å bære langt av sted.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:33 pm
Takk for hyggelig svar. Hyggelig å høre at noen tør og ikke har baktanker med barbesøkene sine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 27th 2007 at 10:41 pm
Det jeg ikke forstår er hvorfor folk skal reise på bar og drikke hvis de vil være alene. Hva i svarte er poenget med det? Du stikker ut for å være alene istedet for å sitte hjemme og være alene? Logikk? Fornuft? IQ? Ingen bjelle som ringer hos disse folka?
Altså er konklusjonen enkel; Drar man ut på en bar så burde man være inneforstått med at man kan bli skjekket opp. Trossalt er det ikke logisk å tenke seg fram til at noen er på en bar, full av folk, for å være alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 9:48 am
Helt enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 9:50 am
Takk. Det er akkurat det jeg gjør og er relativt fornøyd med det. Verden er skummel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 9:52 am
#132 Her er jeg uenig. Jeg kan sitte på bar alene, med ønske om å være alene – for å hente inspirasjon til skriverier. Jeg elsker å betrakte mennesker, studere – forme historier rundt andre mennesker – dette får jeg ikke alene hjemme eller sammen med andre.
Om jeg blir snakket til, men har lyst til å være i fred, så sier jeg det – beklager, men jeg ønsker ikke selskap, jeg skriver, leser, tenker – og de fleste respekterer faktisk dette.
Jeg kan også gå på konserter alene – om det er et band jeg har lyst til å høre, stopper det meg ikke om ingen av mine venner har lyst til å være med.
Og så er det slik at jeg koser meg gjerne med et glass vin eller et par pils når jeg skriver. Ordene kommer lettere til meg da.
Men, det er forskjeller – jeg går ikke på bar alene for å drikke meg full – jeg går på bar alene, for å være alene men likevel ikke…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 9:53 am
Fint innspill. Det er i slike situasjoner – når jeg er utenbys alene i et ærend – at det ville vært aktuelt for meg også å gå på bar alene. Men jeg foretrekker hotellrommet. Eventuelt en kafe – på dagtid!
Fint å høre at menn også føler seg ukomfortable. Det er vel noe med gåutmønsteret her til lands antakelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 9:55 am
Det er tanker som kommer til meg, uansett om jeg vil eller ikke. Og i henhold til flere av kommentarene er det andre som også får de samme tankene.
Men bevares – det ser ut til å være mange av din type også – som ikke får slike tanker og som synes at hele problemstillingen er tullete.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 11:14 am
#133 – en ikke så mad kommentar.
Helt enig med deg Mad. Det er heller de andre som ikke har skjønt det hvis de ikke kan forstå at det fint går an å kose seg eller ha en innholdsrik tid alene på en bar.
Jeg gjør akkurat som deg, observerer, spinner kanskje historier rundt det jeg observerer og nyter min “alenesomhet”. For ensom er jeg ikke….. alene men likevel ikke
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:20 pm
Helt enig med deg. Vi har flere usynlige stengsler enn vi tenker på til daglig. For all del, jeg er ikke ute etter å flytte grenser, rent personlig, men det er jo litt rart å tenke på da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:24 pm
Det er mange mentale hindre i mitt hode. Jeg går heller ikke på kino alene eller i operaen eller på teater, for den saks skyld. Jeg går ikke på restaurant alene og jeg tråkker aldri på streker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:27 pm
Ok. Takk for rådet. Så ull er ikke sexy? Og jeg som elsker den store, sorte ullgenseren min med høy hals!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:29 pm
La meg innrømme en ting, jeg er gift. Min mann synes ikke tanken på at jeg skal gå på bar alene er ok, snarere tvert i mot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:31 pm
Interessant innspill. Jeg for min del tror vi har noen smårester av det synet her også, i hvert fall blant enkelte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:32 pm
Omtrent den holdningen har mannen min også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:34 pm
Etter å ha lest flere oppmuntrende kommentarer er jeg også blitt litt fristet til å prøve. Det høres gøy ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:36 pm
Send bilde, samt utskrift av årets ligning, så skal jeg vurdere tilbudet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:39 pm
Mitt eneste mål har vært å få et førstesideoppslag. Og det fikk jeg – etter to ukers intens bombardering med innlegg.
For øvrig liker jeg å skrive, slik som de fleste andre her inne, og jeg prøver meg frem for å se hva som selger. For vi vil vel alle ha lesere, eller hva?
Til daglig blogger jeg på sol.no og trives utmerket med det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:42 pm
Jeg tror ikke jeg har sagt noe om hvor forferdelige menn er. Jeg finner menn helt ok, bare de klarer seg selv og ikke maser på meg.
Egne kvinnebarer høres ut som et kjempebra tiltak. Der kan vi ta med strikketøy og unger og føre fornuftige samtaler med hverandre.
Noen som vet om et ledig lokale?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:45 pm
Dvd og Børst – rett hjem – billig og bra. Enig i det. Og så er veien til sofaen eller sengen langt kortere. Og så slipper man å stå i drosjekø, gå lei, praie en pirattaxi og kanskje bli voldtatt og drept på vei hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:45 pm
Jeg tror ensomhet er nevnt, ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:47 pm
Hos meg ligger tankene der, enten jeg liker dem eller ikke. Jeg har mange tanker i hodet som man normalt ikke sier høyt. Det skulle ikke forbause meg om det også gjelder andre.
Skal man skrive noe mer enn overfladisk piss, må man tore å gå litt i dypet av seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 12:49 pm
Jeg vet ikke hvor mange. Jo færre, desto bedre. Kjekt å få høre hva en baransatt tenker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2007 at 1:08 pm
#133
Da ønsker du jo logisk nok ikke å være alene, men i nærheten av mennesker for å betrakte de og hente inspirasjon. Jeg skriver utelukket om de som vil være alene.
Dessuten kan du selvfølgelig ikke klage når folk kommer bort til deg og du sitter alene på en bar… all logikk tilsier at du er ute etter selskap og det kan du ikke nekte på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2007 at 5:07 pm
Jeg er utenbys i forbindelse med jobb. Jeg bor på hotell, men finner rommet kjedelig. Jeg vil se litt mer liv og står utenfor en bar som ser hyggelig ut. Det er levende lys der inne og stemningen ser ut til å være god.
Går jeg inn? Nei. Jeg tør ikke. Dumt? Helt sikkert. Men jeg vender tilbake til hotellrommet. Mutters alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2007 at 4:15 pm
Om dama mi går på byen uten meg så ser ikke jeg problemet i det .. Det handler om noe helt annet en det du beskriver i bloggen din. Jeg stoler på min kone!
Spør meg om relevante spm eller er det uinntresant og svare.
God tur
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2007 at 8:29 pm
Ektefeller er tydeligvis forskjellige. Jeg lurer på hvordan jeg ville ha reagert, hvis min ektefelle hadde sagt at nå går jeg på bar – alene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 10th 2010 at 10:19 am
Ja. Og så må de hjerne ha sex alene også. Hvis du tror at livet dreier seg om privatliv, den gode samtalen og flott servering tar du forjævlig feil … =) Bytt batteri på staven.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 13th 2010 at 9:41 am
Jeg tror jenter, damer og kvinner generelt har et dilemma der, fordi man er mere opptatt av hva andre tror og synes om seg selv, enn faktisk å ha selvtillit til å gjøre noe sånt på egenhånd! Uten å rådspørre seg med andre først. “-Hva synes du jeg burde gjøre?” “-Ville du gjort noe sånt?” “-Synes du jeg bær kjøpe denne kjolen?” Om det er en barbesøk, eller en blinddate, eller egentlig hva-som-helst, så er jentene mere opptatt av hva andre synes enn hva de synes selv! Mitt råd er: lev ditt eget liv, og ikke la andre bestemme over deg!
Hvis en dame sitter på en bar alene og drikker, så vil vel 10 av 10 mannfolk vurdere om hun er deilig nok til å bli sjekket opp først, der hvor 10 av 10 kvinnfolk være opptatt av hvorfor hun er der helt alene…
Og derfor liker ikke (en god del) damer å gå på bar alene, fordi de skjønner så inderlig godt at 10 av 10 mannfolk der inne vurderer om hun er deilig nok til å bli sjekket opp..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 1st 2011 at 3:34 am
Hi,
I agree with you Thanks for sharing this.. Really very much informative..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende