Hun er omspunnet i et garn av vellykkethet. Vellykket mann. Vellykkede barn. Vellykket omgangskrets. Tilværelsen er perfekt.
Han er rufsete, rotete, drømmende, filosofisk, undrende, lekende, impulsiv og hundre prosent totalt uimotståelig forførerisk.
Hun elsker ham. Og han elsker henne. Fornuft kontra følelser. Hva ville du ha valgt?


135 kommentarer In " Fornuft og Følelser! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
januar 18th 2008 at 11:14 pm
Følelser.. Definitivt. Det er ikke alltid det er så lurt da, men.. Hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:16 pm
Jeg ville nok ha holdt meg til mannen min…:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:19 pm
jeg bruker litt for ofte å la fornuften tale..
og de gangene jeg ikke har gjort det har jeg skjønt at jeg burde ha gjort det..
desverre..:p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:22 pm
Hvis du er i et forhold ville jeg valgt fornuften.
Fornuften er bedre enn forstanden. Det er noe som heter å først gå fra hverandre, før man faller for andre fristelser.
Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:24 pm
Hvorfor spør du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:26 pm
Det er en veldig klassisk problemstilling. Jeg sier bare Jane Austen. Men er den like aktuell i dag som for over 200 år siden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:27 pm
Ja hvorfor spør du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:31 pm
Som jeg sa til Trude – det er en veldig klassisk problemstilling. Hva bør man velge, hvis man står overfor et slikt valg?
Finnes det noe fasitsvar?
Er det ene å fortrekke fremfor det andre?
Hva veier mest i vårt samfunn – hensynet til fornuften eller følelsene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:32 pm
Du sier det selv – det er ikke alltid så lurt. Man bør kanskje ikke ødelegge alt for en impulsiv følelse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:43 pm
Hva er problemet? eller kanskje, hva er alternativene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:49 pm
Den rufsete, stimulerende som ikke eier nåla i veggen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 18th 2008 at 11:51 pm
Alternativene har du fått. De står ramset opp i innlegget mitt. Du må velge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:02 am
Slik snakker en som er klok av erfaring?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:14 am
Jeg betrakter fornuft og forstand for å være to alen av samme stykke.
Hvis man velger fornuften og således blir vitne til at hjertet martres – hva da? Er det verdt det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:21 am
Det kommer an på personen. Altså den som skal velge. Er hun redd og usikker, må hun ha trygghet og anerkjennelse fra veninner og samfunn? Så velger hun den vellykkede mann. Er hun trygg og glad i seg selv, så velger hun den flotte fyren som hun sikkert elsker. Nå går jeg å spiller krig på nett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:12 am
Om hundre år er alt glemt. Kjør på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:14 am
Hvor er fornuften i fornuftsekteskap? Det lurer jeg på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:17 am
hvis han elsker henne og hun elsker han, hva er da problemet?
Det er bare å jobbe med med å ta livet av sine egen fordommer og forestillinger, og hver dag trene på toleranse og respekt. Og ikke minst forplikte seg til forholdet. Vanskligere er det ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:20 am
Men handler ikke kjærlighet også om å tørre å ta sjangser? Å tørre å kaste seg ut på ukjent grunn..
Jeg hadde handlet på impulsen tror jeg. Dette fordi jeg muligens hadde brukt resten av livet på å lure på hva som kunne ha vært, om jeg aldri hadde forsøkt å prøve og heller lyttet til fornuften
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:22 am
(forts. #9 og #10… Men man må ta et valg og stå for det… Utroskap og uærlighet ender med at man lurer alle inkludert seg selv. Det er dårlig)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:23 am
Du må bare slutte å lese disse samlivsspaltene i de bladene du av en eller annnen grunn foretrekker. Selv holder jeg meg med Norsk Svineavlslag” og der får jeg tips nok til både å lage noe godt til, og av,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:42 am
(forts. #13: bla, bla… Jeg har ikke noe svar, Deathdealer… Det der må man vel ta på feelingen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:47 am
Selvfølgelig nr.1. Noe annet ville jo være meningsløst. Kjærlighet og lidenskap kan man få med elskere…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 8:48 am
Du er en veldig klok mann, Red. Bak ditt røffe ytre befinner det seg en krystallklar hjerne og et hjerte av gull.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 8:50 am
Kjør på – hva da? Begge deler? Jeg har sagt at du ikke kan få begge deler. Jeg vil tvinge deg til å gjøre et valg. Og jeg vil at du skal begunne dette valget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 9:27 am
Fornuften i et fornuftsekteskap kan være så enkel at de har felles barn, felles økonomi og felles venner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 10:48 am
Problemet er: Hva når den første forelskelsen begynner å blekne! Når hun forlanger mer enn luft og kjærlighet og begynner å bli lei av å ikke kunne få alle de materielle tingene hun er vant til å omgi seg med.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:02 am
Jeg for min del har en såpass fornuftsbasert hjerne at jeg er redd for å slippe følelsene løs, for fullt.
Jeg foretrekker å holde igjen, av frykt for å bli skuffet.
Jeg vet også hva jeg har, men ikke hva jeg får.
Hva om valget viser seg å bli et feilvalg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:34 am
“Når hun forlanger mer enn luft og kjærlighet og begynner å bli lei av å ikke kunne få alle de materielle tingene hun er vant til å omgi seg med.” skriver du.
Og da lurer jeg på om hun er grodd fast i tradisjonelle kjønnsrolle mønstere. Her og en er sin lykke smed – i et forhold er man to individer. Vil hun ha materielle goder, så får hun da sørge for å skaffe seg utdannelse og karriere som gjør henne i stand til å skaffe slike ting. Det går da ikke an å kreve at partneren skal stille opp å gi det hun ønsker hvis han ikke føler at han har det samme behovet.
Det handler om å akseptere at i et ekteskap eller samboerskap er man to individer som begge eier og disponerer over sitt. Det man deler er kjærligheten og det man ellers finner ut skal være i felleseie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:44 am
Alternativet er at hun gir avkall på kjærligheten for et liv i frustrasjon over mangel på kjærlighet men rikt på materielle goder. Dog, det kan jo henne hun finner en riking som elsker henne, mens hun drømmer om GUDEN hun ga avkall på for å få persisk teppe på gulvet, malerier på veggene og krystall i kjøkkenskapet. joda.. Det er mye lykke i døde ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:59 am
Det er vel det som blir resultatet – i hvert fall som oftest. Og tilslutt må man ta et valg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:01 pm
Samlivsstoff er interessant og fenger de fleste mennesker med et noenlunde normalt følelsesliv intakt.
Mange andre også, ser det ut til. Men for all del – hold deg ved grytene du, så vet typen din i hvert fall hvor han kan finne deg, når han får lyst på et nyp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:02 pm
Du står med kniven på strupen: Du blir tvunget til å ta et valg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:07 pm
Her snakker en kvinne som er vant til å få både i pose og smekk. Og slik løser vi vel våre praktiske behov i hverdagen – så lenge det går.
Men hvis man blir tvunget til å ta et valg, hva bør man velge?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:12 pm
Dersom hun tjener tilstrekkelig til å føle seg økonomisk vel på egne bein, står hun sterkere enn om hun er helt eller delvis forsørget av mannen.
Men bør hun da velge han som tjener langt mindre enn henne og som hun kanskje må forsørge? Hva med hans selvfølelse? Tåler menn i lengden å være sammen med en dame som har langt bedre utdannelse og tjener langt mer enn dem? Blir ikke den mannlige stolthet såret av slikt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:13 pm
Det finnes over hodet ingen lykke i døde ting. Det vet alle som har opplevd å få livet sitt skaket opp – av ulike årsaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:31 pm
Her blottlegger du den ene fordommen etter den andre.
Blir et forhold lykkeligere om mannen tjener mer enn kvinnen? Er ikke det en forestilling som springer ut av forestillingen om at det er mannen som skal forsørge og underholde henne?
Hva med hans selvfølelse hvis hun tjener mer enn ham? Den forestillingen er tror jeg er årsak til at kvinner oppnår lik lønn for likt arbeid. AT kvinner taper og taper og atter taper i lønnskampen (og at det er en underliggende årsak til at kvinner taper i kampen om toppjobbene)
Hvor har du den forestillingen fra at utdannelse gjør en person til en bedre person? Er det ikke slik at norges rikeste – menn – ikke har noen “utdannelse” i det hele tatt? Vil du betegne disse som “kjedelig”?
Hvis mannenes stolthet blir såret over at hans kvinne “lykkes” – vel da er det en type mann kvinnen bør styre utenom uansett, med mindre hun vil leve et undertrykt liv, kanskje endog krydret med trusler og vold.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:32 pm
Ble litt feil og motsatt mening i et avsnitt over..
Det skal lyde
Hva med hans selvfølelse hvis hun tjener mer enn ham? Den forestillingen tror jeg er årsak til at kvinner IKKE oppnår lik lønn for likt arbeid. AT kvinner taper og taper og atter taper i lønnskampen (og at det er en underliggende årsak til at kvinner taper i kampen om toppjobbene)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:35 pm
Jeg har alltid fulgt følelsene mine når det gjelder kjærligheten. Det betydde at jeg flyttet 3000 km. hjemmefra og oppgav journalistyrket, men jeg har aldri angret!
Altså, -jeg ville ha fulgt følelsene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:53 pm
Liker en mann å tjene mindre enn sin kvinne? Liker han å være i en underordnet stilling i forhold til henne? Det har ikke noe med fordommer å gjøre. Det er spørsmål jeg stiller til menn. Jeg vil at de skal svare.
Jeg tror at jeg vil ha store betenkeligheter med å knytte meg til en mann med lavere sosial status enn meg selv. Jeg mener det gir en ubalanse i forholdet som vil kunne ødelegge det over tid. Det blir snakk om ulike nivåer å forholde seg til livet. Diskusjoner på ulike plan. Jeg sier ikke dette for å være arrogant. jeg snakker ut fra erfaring.
En uutdannet mann behøver slett ikke være kjedelig, men det hadde jo vært en fordel å ha en mann man kunne kommunisere med, ikke bare ligge med.
Tenk bare på bøker, filmer og alt annet vi ikke ville ha til felles. Han ser på amerikansk action mens jeg tar meg en tur i den nye operaen.
Vel, jeg ser på amerikansk action jeg også – hvis Bruce Willis er med. Han er noe til kar, ja. (Red, ikke les dette, men det gjør du vel likevel ikke).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:57 pm
Sukk. Paa en maate skulle jeg oenske jeg kunne sagt foelelser. At jeg kastet meg ut i det. Bedre aa angre paa noe man har gjort…
Men, jeg er mest fornuftig, tror jeg. Og ved et par av de store veiskillene har jeg (utrolig nok) vaert rasjonell og realistisk.
Men jeg kan jo lengte (ikke angre) tilbake til stormfulle hoeyder naa og da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 12:58 pm
Det skal jeg ikke se bort i fra at du har rett i.
Et faktum er det i hvert fall at kvinner er langt mindre opptatt av lønn enn menn. Hvorfor det? Behøver hun strengt tatt ikke pengene hun tjener? Blir hun helt eller delvis forsørget av sin mann uansett?
Jeg hadde et eget innlegg om dette for en tid tilbake.
Jeg vet ikke om jeg nevnte det i den forrige kommentaren, men jeg tror ikke jeg ville kunne inngå et forhold til en mann som ville bli en økonomisk forsørgelsesbyrde for meg.
Da ville jeg ha hatt “overtaket”, hvis du skjønner hva jeg mener. For det er min erfaring at det er den som besitter pengene som også avgjør hvor skapet skal stå.
Derfor er jeg opptatt av likeverdighet i forholdet – på alle områder. Da blir det balanse og ingen har et overtak på den andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:02 pm
Jeg ville valgt følelser, absolut. Dessuten faller jeg alltid for rufsete menn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:02 pm
Du er alt for opphengt i forestillinger og fordommer.
Menneskets potensiale og rikdom er mer enn hvilken sosial klasse vedkommende er født inn i og hvor mange år de tilbringer på “skolebenken”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:05 pm
Det der var sannelig sprekt. Og du har aldri angret?
Men hvor mange er det som angrer på sine valg i forhold til dem som ikke gjør det?
Det beste hadde vært om fornuft og følelser var ett, at de ikke var adskilt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:08 pm
Stormfulle høyder, ja. Det bør være noen slike i livet, for at det skal være verdt å leve. Flate livsløp høres utrolig kjedelig ut.
Men det bør ikke storme hele tiden. Det blir for slitsomt i lengden. Det blir ja, takk – begge deler for meg, som vanlig.
Forøvrig har mine erfaringer gjort meg til et langt mer fornuftspreget menneske enn jeg kanskje i utgangspunktet var. Man kaller det kanskje for å bli voksen eller moden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:10 pm
#21 Mairmog…det aa flytte til Afrika for aa vaere sammen med Han, var veldig fornuftig… Jeg har ikke angret et sekund
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:16 pm
Og det går som regel bra?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:19 pm
Jeg mener at jeg hverken er opphengt i forstillinger eller fordommer. Jeg mener at jeg snakker av erfaring – mine egne opplevelser og andres.
Jeg trekker konklusjoner på grunnlag av dette. Men mennesker er forskjellige og treffer sine valg på grunnlag sitt ståsted og erfaringsgrunnlag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:21 pm
Flytte til Afrika? Det tror jeg aldri jeg ville turt. Vel, det spørs på mannen – rase, kulturbakgrunn og alt jeg har vært inne på her.
Men jeg hadde definitivt ikke kastet meg ut i noe slikt opplegg uten å ha gjort solide undersøkelser på forhånd.
Redd for å bli lurt, skuffet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:26 pm
#23,5
Helt ærlig? Nei, det gjør ikke det. Men jeg vil heller ha et halvt år med fantastiske følelser, enn å gå å angre på noe jeg ikke gjorde et helt liv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:26 pm
Du ser det du VIL se og hører det du VIL høre, og du kan ikke generalisere med utgangspunkt kun i din egen erfaring og opplevelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:26 pm
Jeg hadde gjort grundige forhaandsundersoekelser paa forhaand og fant ut at…ja, det gaar bra.
Men jeg gjorde det ikke helt impulsivt. Jeg tenkte meg om en god stund foerst. Ergo, fornuftig
Eller…moden? om du vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:28 pm
Eh…forhaand paa forhaand…paa forhaand…Det ble litt smoer paa flesk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:30 pm
Modent og fornuftig. Ikke dumt og følelsesladet.
Jo mer utdannelse, desto midre følerier, tror jeg. Man blir lært opp til å analysere, vurdere, finne frem til objektive fakta. Når man har drevet med det lenge nok, glir det inn i blodet og fortrenger den følelsesmessige spontane begeistringen. Litt synd, egentlig. Når man tenker tilbake på hvordan man hadde de før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:38 pm
“Derfor er jeg opptatt av likeverdighet i forholdet – på alle områder.” skriver du.
Likeverd handler ikke om penger, men om respekt og aksept.
Hvis det er slik at man bare oppnår likeverdighet i et *skap om begge tjener det samme, eller at det er mannen som må trekker inn mest penger – betyr det da at mannen er bedre på å utøve respekt og aksept i praksis? Hvis så, hva sier det om kvinnen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:42 pm
Likeverd i et forhold handler absolutt om økonomi. Når krybben er tom bites hestene, sies det.
Og det er pokkers så vanskelig å komme ut av et forhold, når man ikke har råd til så mye som en bussbillett!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 1:46 pm
#30,5
*ler*
Da får man haike ut av forholdet da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:01 pm
Det er et alternativ. Men det får en til å tenke seg om både en og to ganger om man skal bryte ut. Et liv i økonomisk usikkerhet er ikke særlig mye å trakte etter. Det har jeg prøvd og det er ikke sjarmerende i lengden.
På den annen side ligger det ikke mye lykke i krystall og persiske tepper heller.
Kanskje like greit å satse på nettsex?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:10 pm
Eller enda bedre – en målrettet karriere.
Karriere er nærmest synonymt med økonomisk uavhengighet.
Kvinner må bli mer ensporet, bli mer lik mannen i måten å tenke på.
Kvinner har mange tanker. Hun setter seg nok mål, men er ikke flink til å legge planer og følge dem for å nå målene hun setter seg.
Menn strener frem som om de hadde skylapper, mens kvinner mest kan beskrives “som ingen vet hvor haren hopper”
Nettsex er vel ikke tingen å satse på – jeg mener vennskap er det som gir mest i det lange løp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:20 pm
Nå begynner vi å snakke samme språk.
Jeg har jobbet i mannsdominerte miljøer. Jeg har gjort såkalt karriere der og det gav meg null og niks bort sett fra penger. Jeg hoppet av og har ikke angret på det senere. Har slitt tidvis økonomisk, men vil aldri mer selge sjela mi for penger.
Jeg vil ikke oppfordre noen, hverken kvinner eller menn, til å sette penger foran interesser og ferdigheter. Det vil føre til at du bare eksisterer, du lever ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:22 pm
Nettsex var litt fleipete sagt. Finn en elsker på nettet – renslig og greit – og sprit opp den kjedelige partneren din på den måten.
Utroskap er det heller ikke og kanskje kan man ha seg med seg selv på det persiske teppet etterpå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:38 pm
#21 Tjaaa, -kanskje det VAR en kombinasjon av fornuft og følelser at jeg startet opp på ny frisk et heeeelt annet sted på den tiden!? Det førte i alle fall masse godt med seg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 2:40 pm
Glad for å høre det. Vellykkede historier kan man aldri få nok av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 3:23 pm
Vi kan vel oppsummere med at det hele koker ned til et spørsmål om verdivalg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 3:27 pm
Ja, kanskje det. De verdiene vi har, preger våre valg.
Og jeg mener at partneren min bør ha de samme verdiene som jeg selv har, hvis forholdet skal kunne fungere over tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 3:56 pm
Personlig føler jeg at det er mest fornuftig å sjekke mine følelser mot min egen fornuft, og omvendt. Det er i alle fall det jeg prøver på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 3:58 pm
Men hva vinner, hvis strid?
Fornuften – eller følelsene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 4:08 pm
#35.1 deathdealer:
Etterhvert som jeg har blitt eldre så har erfaringen kommet mer og mer inn i bildet, som en tredje faktor. Egentlig ganske greit siden det med tiden har blitt mindre og mindre av helt nye problemstillinger. Det er alltid et snev av “been there, done that” i nesten alt som skjer. Skræmandes.. kanskje ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 4:10 pm
#17,5
Dersom det er snakk om mannen nr. 2, den impulsive og følelsesmenneske, så er det sannsynlig at vedkommende er så trygg på deg selv og sin verdi at det ikke ville gitt han mindreverdige følelser av å være med en kvinne som er mer utdannet. Han ser andre verdier i livet.
Og for å svare på spørsmålet, dersom hun elsker han som er trygg og god, og han elsker henne så velger hun han. Det hun føler for denne andre, tiltrekningen, kan like gjerne være rettet mot det han representerer, og ikke nødvendigvis han som person.
Impulsivitet og frihet kan man finne i det forholdet man er i, dersom man virkelig ønsker det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 4:16 pm
Erfaring betegner jeg ikke som en tredje faktor, men et resultat av at fornuften har bearbeidet følelsene.
Ergo seirer fornuften.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 4:18 pm
Jeg tror også det. Det vil si jeg mener at et forhold bør være på den måten – raust og med rikelig slingringsmonn i tilfelle feiltrinn.
Problemstillingen her er selvfølgelig satt på spissen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 4:21 pm
Ad første del – den om mannen som er trygg på seg selv og ser andre verdier i verden – det har jeg ikke tenkt på.
Selvfølgelig finnes det andre ikke-materielle verdier. Men det må komme innenfra, ikke bli presset på en utenfra. I sistnevnte tilfelle snakker vi om fattigdom. I førstnevnte avkall på materielle verdier.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 5:02 pm
Det er bare Ole Brumm som kan si “Ja takk begge deler”.
Den eneste måten å finne ut om valget var et feilvalg – er å velge det ene og leve videre derfra. Fasit finnes ikke. Så må man kanskje leve med det å måtte ta noen nye valg senere.
Gresset vil alltid være grønnere på den andre siden av gjerdet, dette fordi det er en optisk illusjon, rent realistisk sett, er gresset grønnest der man vanner det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 5:05 pm
Jøss og bevare!
Hvorfor er ikke du blitt innstilt til Nobelprisen i filosof?
Eller henger den kanskje allerede på veggen hjemme?
Jammen kan man få med seg et par visdomsord på veien – selv her på VGB.
Takk for kommentaren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 5:07 pm
Snublefot – er det lov til å spørre om hvor mange ganger du selv har snublet?
Og gjør det vondt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 5:13 pm
Snubler støtt og stadig og slår nesten alltid høyre kne.
Gjør ikke så veldig vondt.
Men sånn i overført betydning – hurts like hell!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 6:42 pm
Hurts like hell. Jeg skjønner. Men av og til må man følge de stier man må.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 7:00 pm
Ja, akkurat sånn er det.
Hvilket bringer oss (eller hvertfall meg) tilbake til utgangspunktet ditt, og jeg gjentar:
Den eneste måten å finne ut om valget var et feilvalg – er å velge det ene og leve videre derfra.
Noen ganger skulle man ønske man ikke hadde erfaring å dele..
*Sukk*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 7:04 pm
Ja, man må velge det ene eller det andre. Og det er det som er problemet. Jeg vil at mitt valg skal være det optimale. Hvordan kan jeg vite hvilket valg som er det optimale, uten først å ha testet ut begge deler?
Jeg kvier meg for å gjøre et feilvalg og personlig tror jeg at jeg som oftest ender med å la være å velge.
Dermed velger livet for meg og det er heller ingen suksess – i hvert fall hvis man ønsker kontroll over sitt eget liv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 7:49 pm
Hva er det optimale?
Hvilket valg som er det optimale.Se det, det vet man ikke før man har tatt et valg.
Å hvis man først tester ut begge deler, så tar man et valg på feil grunnlag.
“Ja takk begge deler” sa Brumm
Det avgjørende er hva man legger i det valget man tar, man kan velge å la et valg bli det riktige… og så må bare tiden vise…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 8:05 pm
Kjære Snuble,
Livet er uforutsigbart og vi snubler i vei som best vi kan. Forhåpentligvis plukker vi opp noen gode råd og et par gullkorn på veien.
Og er vi riktig heldige, så finner vi også noen som glitrer…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 8:30 pm
Så sant, så sant DD
Uforutsigbart er det – og godt er vel det..
Bedre å Snuble over ting, enn å vite nøyaktig hva som venter bak neste sving..
Å Snubler gjør jeg, men jeg plukker opp lærdom underveis.
En god kveld til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 8:56 pm
I like måte, o snublende fot!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:22 pm
Det er stort sett damemennesker i alle aldre som har kommentert her og det er vel fordi det er et typisk dametema.
For sannheten er den at menn aldri lar seg diktere av følelser – de lar alltid fornuften råde.
Korriger meg noen, dersom jeg tar feil!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:27 pm
Kvinner lar seg styre av følelser, noe som reflekteres i deres ulogiske oppførsel. Menn omvendt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:30 pm
Jeg er kvinne. Jeg lar meg ikke styre av følelser. Jeg oppfører meg 100 pst logisk til enhver tid.
Hva er det jeg eventuelt går glipp av?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:33 pm
#44 svar
rikt svar er PMS
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:33 pm
#44.5
Du har gått glipp av å være en kvinne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:40 pm
Har jeg gått glipp av PMS?
Er ikke det et ubetinget gode da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:47 pm
Du mener at jeg har gått glipp av kvinne fordi jeg tilsynelatende ikke lider av PMS – går det an å spørre hvordan dette kan ha seg?
Jeg mener ikke å mase, for all del, men spørsmålene og de ubesvarte kommentarene blir jo liggende her i all evighet til allmenn beskuelse…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:50 pm
#46.5
Fordi kvinnesinnet er ulogisk, uforutsigbar, urimelig osv. Du er gjerne en kvinne fysisk, men psykisk er du nok nærmere en mann hvis du ikke lider av dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:53 pm
Hva i all verden får deg til å tro at mitt sinn ligger nærmere det mannlige enn det kvinnelige?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:54 pm
La oss nå si det slik – det er ikke alle kvinner som lider av PMS, men mange kvinner ynder å skylde på PMS…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 19th 2008 at 11:57 pm
#47.5
Jeg ser ingen grunn til å gjenta meg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:00 am
Det behøver du heller ikke. Jeg skjønner fortsatt ikke hva det er du mener, men det er bare opå grunn av mitt skrøpelige kvinnesinn, antagelig, i hvert fall etter din oppfatning.
Slik stoppes i hvert fall enhver diskusjon meget effektivt av menn!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:03 am
Du framstiller henne som vellukka på alle område,reint ytre sett.Kva med hennar indre liv?
Kanskje har fornufta råda i mange år?
Trur nok at om det kjem ein i ens veg som får fram slike sterk kjensler ,bør ein gå for det følelsane fortel.Eg heiar på det sjølv om ein ikkje har nokon garanti for korleis det går.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:18 am
#48.5
Selvfølgelig, kvinner vet jo at det er sant;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:21 am
Din tale er som fluesurr i mine øren – ullen og fullstendig uinterresant.
Hvis jeg skulle ha veddet, så ville jeg ha veddet på at du er en kvinne.
Makan til rørete argumentasjon har jeg ikke sett siden jeg leverte ungene i barnehagen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:25 am
#49.5
Jeg hadde tatt meg nær av den… hvis det ikke var for at det kom fra en kvinne…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:29 am
Du argumenterer som en kvinne, ulogisk og personopptatt. Jeg tror du er en kvinne. Og jeg tror jeg vil være mann.
Jeg foreslår at du nå går til sengs og får deg litt hardt tiltrengt skjønnhetssøvn og så kan jeg sankke med fastlegen din i morgen. Ok?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:32 am
#50.5
Veeeel, sjefen liker ikke at jeg sover på jobben. Nå er det ikke jeg som går til personangrep her heller…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:32 am
Fornuften, selvsagt… Det var noen barn der.
Hvis det ikke hadde vært barn, så hadde jeg velgt følelsene. Men følelser går over. Familier gjør ikke det av seg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:34 am
Du maser. Og jeg er trøtt og sliten etter en lang dags blogging.
kan du ikke heller ta deg en tur ut på bar og sjekke opp en kjekk ung mann?
Det er ennå ikke for sent…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:36 am
43: Jeg kan korrigere deg litt. Det er utallige historier om menn som lar seg styre av følelser. De forfølger kvinner. Plager vettet av dem. Banker dem. Voldtar. Sutrer, gråter. Truer med å ta livet av seg. Skyter kona og ungene. Forlater dem for en ny kvinne. River ned huset i sinne. Drikker seg fra gård og grunn pga kjærlighetssorg…osv…osv. Finnes mange av den sorten. Har sett noen på nært hold også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:38 am
#51.5
Joda, jeg bare stikker fra jobben min og inn på en bar. Det hørtes jo smart ut, kanskje du som trenger en legeskjekk? Nå har jeg jo et kvinnfolk som holder senga varm for meg, så det behøvs ikke uansett(dessuten er jeg ikke straight).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:45 am
Det synes jeg er et voksent svar. Et svar som viser at man ikke setter seg selv høyest, men hensynet til fellesskapet. Det kaller jeg ekte kjærlighet, i ordets rette forstand.
Du har opphevet kjærlighetsbegrepet fra å være en egosentrisk jegfokuserende greie til å omfatte de viktigste verdiene i ditt liv: Barna!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:50 am
Jeg har bare lest om slike og hørt om dem på nyhetssendingene. De finnes ikke i min verden.
Jeg snakker om vanlige mennesker. Utskuddene får man behandle som det de er: Utskudd.
Jeg tviler ikke på at du har sett hva du har sett og jeg mener selvfølgelig ikke at noen skal finne seg i noe som helst fra slike utskudd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:55 am
Kommenterte her, men den forsvant ut i cyberspace…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:56 am
Så vil jeg foreslå at du nå kryper inn i den varme sengen til din lille kvinne og har deg litt der før du sovner og noen timer senere forhåpentligvis våkner, struttende av pågangsmot til å møte en ny dag på bloggen…
God natt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 12:58 am
Mine kommentarer har det også med å forsvinne, bare de er juicy nok.
Spørs om det ikke befinner seg en kommentarmoderator der ute et sted…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 1:03 am
En som sitter og følger med nøye, og reagerer på 1/5 sekund…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 1:05 am
Og hvilken sjarmør er det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 1:15 am
Jeg savner fortsatt innspill fra menn – som kanskje kan avlive myten om at det bare er kvinner som lar seg lefle inn i et lammelt mønster av følelser…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 11:23 am
Ja, det var det. Velge usikkerhet fremfor trygghet, er ikke noe et fornuftsvesen gjør med lett hjerte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2008 at 11:25 am
Tiltredes. Rik og lykkelig. Lykkelig og rik. Jeg tror jeg går for den.
Rik på hva? Penger? Erfaring? Indre liv?
Tja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:05 am
Jeg savner et aspekt her. Og det er hva man egentlig velger _bort_. For èn ting er å forlate noe som kun på overflaten er perfekt, men som under overflaten føles tomt, meningsløst og bortkastet. Noe slikt ville jeg forlatt selv uten alternativet du skisserer.
Dersom det man velger bort er et liv som oppleves som meningsfylt og givende, bare at det mangler et spenningsmoment der som iallefall i nuet oppleves som dekket av “elskeren”, stiller saken seg annerledes. I en slik sammenheng ville jeg slåss som pokker for det jeg _har_.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:18 am
Siden tittelen er rappet fra Jane Austen brukte jeg også hennes problemstilling som utgangspunkt for følgende:
Hva bør man helst legge til grunn når man foretar et valg: Fornuft eller følelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:22 am
Jeg mener et hvilket som helst valg, ikke bare valg i kjærlighetsforhold.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:23 am
#60.1 dd
Nå benyttet vel Austen (og du også, i overskriften) konjunksjonen _og_? Og da blir det straks mer rom for nyanser.
Du vil vel ikke være tabloid? Her på VG, mener jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:27 am
Her må man være meget tabloid og selv da kan det være vanskelig å få gjennomslag.
Det vet jeg alt om, misforstått som jeg blir, hver eneste dag…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:30 am
#36.1 DD:
Det du sier er kategorisk, konstaterende og belærende. Ergo er et av bloggens mest slitne ord, det betyr ingenting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:37 am
Ergo er latin og betyr således, derfor. Jeg bruker en del latinske ord og uttrykk – om enn ikke her – jeg kan latin!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:43 am
#62.1
Iacta alea est.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:55 am
Og hvem uttalte de så for historien så avgjørende ord?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:56 am
#62.1 DD:
Det vet jeg. Jeg unngår “ergo” helt til jeg står overfor en biimplikasjon, ellers føler jeg at det blir litt jålete.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 12:58 am
Cesar
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 1:03 am
Du var raskt ute med labben nå. Men det var flere ved navn Caesar. Du må presisere.
Men siden jeg er i godt lune akkurat nå, skal jeg være snill og anta at det var salige Gaius Julius Caesar du mente.
Til neste gang skal du få lov til å fundere på hvorfor denne episoden hadde så str betydning for historiens utvikling.
Takk for i dag. De som ikke har gjort leksene sine til i dag, må sitte igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 21st 2008 at 1:21 am
“terningen er kastet, er det noen som har en kortstokk ?”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 13th 2009 at 9:55 pm
Hei, ingen som har nevnt noe om noen barn her?
Om mannen din er snill, bli, kjære deg.
Er det verdt å sette alt på spill?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2011 at 12:08 pm
Stay with this guys, you’re helping a lot of peploe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 22nd 2011 at 3:46 pm
TpflUW nxtigpgvifio
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 26th 2011 at 2:27 am
prednisone bkpqwl colchicine >:((
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 28th 2011 at 3:55 am
prednisone no prescription 8-(( buy zovirax on 3366
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2011 at 3:15 am
order cymbalta %[[ propecia xyhww
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende