NAV Nordstrand ligger på klagetoppen i Oslo. Og jeg har full forståelse for hvorfor. For alle de jeg kjenner – meg selv inkludert – er blitt sjokkert, frustrert og forbannet i vårt møte med dette kontoret.
Denne gang gjelder det ikke meg selv, men to bekjente av meg, begge menn midt i 60-årene. De har i de senere årene vært sterkt plaget med ryggsmerter og belastningsskader, hvilke de har pådratt seg gjennom et langt yrkesliv med fysisk belastende arbeid.
I stedet for å tilstå disse mennene uføretrygd har NAV Nordstrand bestemt at de skal utsettes for såkalt yrkesrettet attføring, med tanke på å vende tilbake til arbeidslivet på full tid og i et helt nytt yrke. Ikke har de helse, ikke har de motivasjon og heller ikke særlig mye teoretisk utdannelse, så jeg lurer på hva NAV Nordstrand egentlig tenker på. Er det bare for å plage dem, påføre dem psykisk smerte i tillegg til den fysiske? For alle vet at den arbeidsgiver som eventuelt skulle ansette dem etter endt attføring ikke finnes.
Mine tanker går til den store pensjonsreformen der friske statspensjonister i en alder av 62 år skal kunne gå av med full pensjon og likevel kunne la seg ansette på nytt med full lønn. Jeg finner det intet mindre skammelig og oppfatter det som et regelrettet svik mot alle sliterne, de som virkelig hadde hatt behov for en lavere pensjonsalder. Disse blir i stedet overlatt til NAV som tydeligvis ser det som sin store oppgave å herse med dem til siste slutt. Hva i all verden er hensikten?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=525342


79 kommentarer In " Deathdealer: NAV Nordstrand – et Skrekkens Kontor! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
august 20th 2008 at 8:18 am
Hensikt? Det er vel bare dumskap og atter dumskap. Og når de er “attført” går de av med alderspensjon…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 10:16 am
Tommel!
Ikke uten grunn at NAV på folkemunne blir kalt Norges Aller Verste…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 10:27 am
Bare rister på hodet og gremmes,Mus Med Makt, det er nav i et nøtteskall,klem siskan:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 11:17 am
Å nei, ikke du også….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:19 pm
Spørsmålet er om man skal akseptere denne type ondskap. Jeg gjør det ikke, for den går ut over mennesker som er langt mindre skrive- og taleføre enn du og jeg. Dyreplageri, hadde vi kalt det, dersom det hadde vært snakk om hunder eller sauer.
Det interessante er at disse overgrepene finner sted under den rødgrønne regjeringen som ellers er så bekymret for hvordan det vil gå med de sosiale tjenestene her i landet, dersom Frp kommer til regjeringsmakt. Men jeg sier: Kan det bli verre enn dette?
Jeg er ingen Frp’er selv – langt i fra – men slike hendelser driver i hvert fall dem som er utsatt for overgrepene rett i armene på dem. Og det er ikke jeg som påstår det. De gir selv uttrykk for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:27 pm
I så måte er ikek NAV-Nordstrand bedre eller verre enn andre NAV i landet. Dette er helt vanlig prosedyre DD. Har du ikke en kronisk sykdom eller skade som øyeblikket gir uføretrygd, må alle – ALLE gjennom denne kverna. Først attføring i minst 1 år – så rehabilitering i minst 1 år _ så 4 år med tidsbegrenset uføretrygd – SÅ blir man kanskje varig uføretrygdet. Dette er helt vanlig praksis.
Den økonomiske delen blir også merkbart forverret for de fleste over årene også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:30 pm
Logikken her er da nokså enkel. Istedet for å tillate at de snylter på skatten til de som arbeider så må de ta i et tak. Dette er fornuftig og bra gjort av NAV.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:31 pm
Det er NAVs skjulte prinsipp om forjævligfisering som gjør seg gjeldende her. NAV Nordstrand ser bare ut til å ha noen litt for bokstavtro og nidkjære medarbeidere. – De _skal_ forjævligfisere saksgangen, men bare ikke så innmari som i dette tilfellet (forjævligfisering: det samme som de frie markedskreftene, bare i opp-ned og i revers).
Denne regelen om å begrense forjævligfiseringen til et passe ubehagelig nivå vil selvfølgelig falle bort når FrP raver inn i regjeringslokalene. Bare så det er sagt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:37 pm
Jeg har (som sagt ved uttallige anledninger)aldri hørt noen gi uttrykk for et positivt møte med denne etaten. Og kontoret på Nordstrand er et av dem som ligger høyest på klagetoppen (jeg bor i denne bydelen) og som kommer dårligst ut i alle brukerundersøkelser.
Til forskjell fra dem som lider i stillhet, blir jeg rasende når jeg hører om respektløs behandling av mennesker som har mer enn nok å slite med fra før av. Jeg har derfor i flere år benyttet enhver anledning til å henge dem ut i pressen.
Det er imidlertid første gang jeg henger ut NAV Nordstrand på bloggen. Og jeg gjør det fordi det i det siste har vært noen innlegg (fra mennesker som aldri har vært i kontakt med dem?)som tydeligvis prøver å ta NAV i forsvar. Gjennom helt konkrete historier kan jeg fortelle i timesvis hva de faktisk utsetter enkeltmennesker for.
Og hvis ingen gjør overgrepene allment kjent, så vil de bare fortsette. For muligens å få dem stoppet, må noe åpne kjeften og begynne å kjefte.
Takk for tommel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:39 pm
#7
Ja, for plutselig vil hele embedsverket og all offentlig forvaltning bli politisk detaljstyrt. Lurer på hvor noen av dere tar dette fra, men det virker altså mot sin hensikt. Og denne nedlatende holdningen sier også noe om menneskesyn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:40 pm
#7 sjalle
Jeg tror nok ikke NAV-Nordstrand gjør annet enn det som er helt vanlig praksis rundt dette. Har du en kronisk sykdom som er godkjent av NAV til å gi øyeblikkelig uføretrygd, får du det. Har du sykdom/skade som gjør deg ufør, men likevel ikke anses som grunnlag for øyeblikket uføretrygd, må du gjennom kverna. Minimum 4 år må du fleste gjennom og noen blir faktisk attførte til noe annet og noen klarer å bli friskere og kan jobbe litt. Mens de som aldri blir friske nok til å jobbe igjen, vel de har det tøft gjennom den mølla der ja. De kan ha det umenneskelig tøft rett og slett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:43 pm
Mus Med Makt – godt uttrykk. Brugler, pleier jeg ellers å omtale dem som. I hvert fall må det være en gjeng med små, ynkelige mennesker som sparker nedover i stedet for oppover.
Noen hevder at de bare følger regelverket. Men de gjør ikke det. Regelverket er såpass vanskelig tilgjengelig at det gis rom for flere tolkninger. Derav også store forskjeller fra kontor til kontor. NAV Nordstrand er et kontor som alltid tolker regelverket i brukerens disfavør, selv om de ikke har noen objektiv grunn til å gjøre det.
Likeledes kan man godt komme dit med uttalelser fra 4-5 anerkjente spesialister, som alle sier at vedkommende feiler slik og sånn og derfor er arbeidsudyktig, men selv det pleier å være for lite dokumentasjon for hurpene på NAV-kontoret. Hvilken faglig bakgrunn har de for å vurdere det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:48 pm
Hvis du med den uttalelsen mener å sette meg i kategori med “sutrerne” på bloggen, vil jeg anbefale deg som idealborger for enhver diktaturstat som mener at innbyggerne deres skal holde kjeft og gjøre som overmakten sier, uansett.
Slik er ikke jeg. Dette innlegget er sendt Aftenposten under fullt navn og adresse, men jeg vet ennå ikke om de vil ta det inn. Gjør de ikke det, går innlegget til lokalavisen, Nordstrand Blad.
Jeg har i flere år vært vitne til forskjellige overgrep fra dette kontorets side og jeg gjør hva jeg kan for å varsle allmenheten om det. Det er min form for hevn. En gang i tiden – for flere år siden – prøvde de seg mot meg. Og det har jeg ennå ikke tilgitt dem. Dette er min måte å hevne meg på; ta tak i enkeltskjebner og offentliggjøre dem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 12:59 pm
NAV Nordstrand er blant de verste kontorene i Oslo – det er faktisk beryktet blant leger og spesialister, som føler at deres uttallelser blir tilsidesatt av inkompetente saksbehandlere uten noen som helst faglig bakgrunn – hvilket fremkommer av brukerundersøkelser og antall registrerte klager. Om ikke NAV Nordstrand troner på toppen, så tar de i hvert fall sølvmedalje.
Jeg kjenner til saksgangen for uføretrygd, men den kan fravikes dersom det er medisinsk grunnlag for det og at sannsynligheten for at vedkommende kan komme ut i arbeid igjen er tilnærmet lik null.
Det er her man ikke må lese seg blind på regler, men se an enkeltindividene. Her er det snakk om to mennesker på 65 år. I dag har jeg fått kjennskap til en tredje, på samme alder, som er blitt utsatt for akkurat det samme. Disse er pensjonsiter i sinn og skinn. De vil ikke jobbe mer. De har helseproblemer. De synes de har slitt nok for å bygge opp landet. De vil være i fred de årene de har igjen.
Sammenlignet med Stoltenbergs sekstiåtterkumpaner, alle velutdannede med høy lønn, som etter den nye pensjonsreformen skal få gå av i en alder av 62 år, selv om de er friske og raske, med full pensjon og til og med gis tillatelse til å ansette seg på nytt, med full lønn, uten fratrekk i pensjonen, så begynner dette å minne om statskorrupsjon. Intet mindre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:04 pm
Hvis du er redd for pengebruken og sløsing med offentlige midler, så kan jeg herved gjøre deg oppmerksom på at det koster langt mer å sende disse stakkarene på diverse kurs og utdannelsesinstitusjoner enn å bare avspise dem med en varig uførepensjon.
De kommer likevel til å falle for aldersgrensen – som er 67 år – før de er ferdig omskolert. Det er derfor jeg spør: Hva i all verden er vitsen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:06 pm
#5,5
Jeg forsvarer ikke hva NAV gjør i slike tilfeller, tvert imot – jeg poengterer at dette ikke er unikt i NAV-sammenheng. Det er meget mulig NAV-Nordstrand totalt sett er verstinger og kan svært firkantet i sin tolkning av regelverket – og i fall de er, er det absolutt ikke alene om det i vårt land.
Det jeg håper blir et tankekors for noen som tror alle som går på trygd er noen late slabbedasker, er at det IKKE er lett å bli uføretrygdet i dag. Hvordan et mindretall klarer å lure systemet vet jeg ikke. Flertallet må gjennom en langvarig og usikker kvern før de avskrives som arbeidsdyktig – det er helt sikkert.
Det er flott du tar dette opp – jeg orker ikke mer selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:18 pm
det koster mindre å gi dem trygd enn å gi dem yrkesrettet attføring.. hvor mange år har de egentlig igjen av arbeidslivet?
Sprøtt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:24 pm
Jeg tror NAV opptrer som en egen stat i staten. De bryr seg lite om hvem som sitter i regjeringskontorene; de er likevel småkonger på sine egne små hauger.
Problemet er at ingen egentlig vet hvordan de oppfører seg, før man selv kommer i kontakt med dem. Og prinsippet om den urett som ikke gjelder en selv, den tåler man så inderlig vel, slår for fullt inn her.
Enhver har kanskje en kjepphest eller to. Min er NAV. Jeg har bestemt meg for å bidra til å pulverisere dem. En umulig oppgave, vil nok de fleste hevde, men jeg gir meg ikke av den grunn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:30 pm
Den nedlatende holdningen finner man blant annet hos NAV-ansatte. Men en ting er deres personlige holdning, en helt annen ting er hva de faktisk gjør med mennesker.
De tre tilfellene jeg her har fått kjennskap til er bunn fortvilet. Ikke bare har de fysisk vondt, men nå har de fått enda en bekymring, en psykisk. Dette er mennesker nesten uten utdannelse, som ikke har vært på skolebenken på 50 år og som har 2-3 år igjen før de faller for aldergrensen ved 67 år.
Dette er mennesker som rent faktisk ikke har noe å bidra med, ikke har noe å tilføre samfunnet. Hadde de vært dyr, ville vi sagt at det hadde vært mer humant å avlive dem fremfor å la dem leve videre i en begredelig tilværelse, plaget fysisk såvel som psykisk.
Og så igjen tilbake til sekstiåtterne, den virkelige dessertgenerasjonen her i landet, som kan gå av ved 62 år og heve full pensjon og full lønn i tillegg, dersom de velger å fortsette å jobbe.
Hvor er solidariteten?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:38 pm
Jeg vet at NAV Nordsdtrand oppfører seg annerledes enn hva som er vanlig ved andre kontorer. Det har jeg fra fastleger og spesialister som også opplever å få sine utredninger satt til side av saksbehandlerne ved dette kontoret. De finner det meget spesielt.
Hvilken kompetanse besitter kontoret? Hvor mye dokumentasjon kan man egentlig kreve? Og hva får dem til å sette spesialistuttalelsene til side?
De har imidlertid måttet gi seg når man innklager dem for en høyere instans. Det er det ikke alle som har ressurser til å gjøre. Det sier seg selv at når du har alvorlige helseproblemer, så har du ingen eller svært få krefter til å begynne å kjempe en kamp mot en så stor gigant som dette.
Derfor er det uhyre viktig å synliggjøre all slik praksis. Det blir enklere for andre å stå i mot, når de ser at andre har klart det og ikke minst, får se hvordan de skal gå frem.
Slår man seg derimot til ro med at ja, ja, de er vel ikke verre enn alle andre tilsvarende kontorer, så har man tapt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 1:52 pm
Ok, da har jeg misforstått deg litt. Og jeg aksepterer selvfølgelig at du ikke orker å ta opp slike ting mer, særlig ikke hvis du tidligere har gjort det. For det er en uhyre seig masse å kjempe i mot og det er langt fra sikkert at man kommer seirende ut av et slikt edderkoppnett.
Noen ganger må man også bare legge ting bak seg, for å komme videre. Glemme det man likevel ikke får gjort noe med, fokusere på noe annet.
Når det gjelder uføretrygd kontra omskolering, så bør alderen være et viktig kriterium her. Er en 65-åring motivert, så er det bra og helt greit. Er 65-åringen ikke det, bør vedkommende få slippe.
Annerledes med mennesker i 40- og 50-årene. De bør selvfølgelig motiveres til å omskolere seg slik at de kan forsørge seg selv – selvfølgelig i den grad det er medisinsk forsvarlig. Men det krever langt mer ressurser i form av oppfølging og betalte kur enn bare å avspise dem med en uføretrygd.
Det man tyr til i praksis er såkalte rehabiliteringspenger. Langt mindre utbetalt enn full uføretrygd, og ingen av dennes honnørfordeler, samtidig som det ikke finner sted noen rehabilitering i praksis. Billigere for trygdekontrene. En ekstra økonomisk og psykisk belastning for brukerne. Og slik går årene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 2:51 pm
Disse tre som jeg har vært i kontakt med har 2 år igjen, hvis de skal gå av i henhold til folketrygdens aldersgrense på 67 år. Ingen av dem har noen annen pensjonsordning som sikrer dem mulighet for en tidligere avgang.
Disse eksemplene viser også i praksis hvordan “sliterne” behandles under en rødgrønn regjering. Vinnerne er som vanlig dem med god inntekt, helse og mulighet til å påvirke beslutningene. Og noen påstår fremdeles at Norge ikke er korrupt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 4:12 pm
Det er for å “spare” (rehabiliteringspenger) absolutt.
Å tro noe annet er naivt.
En skam for land og folk.
Jeg ser at kun trillemann bloggetroll synes at dette er “good business” – men vi andre mer normale folk ser jo tullet i å “omskolere” en 65 år gammel og utslitt arbeidskar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 4:34 pm
Hei DD, min kommune er ikke noe bedre!
Jeg driver og sloss med dem, og resultatet har bare blitt at jeg har blitt enda sykere….
Velkommen til bloggen min hvis du vil vite mer….
Navnet på kommunen venter jeg med å offentliggjøre inntil videre, ellers får de enda mer å bruke mot meg….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 5:11 pm
Egentlig ser jeg ikke noe sjokkerende med den saksgangen. Den er helt normal.
Hvis de derimot _ikke_ hadde fått trygd, blitt henvist til sosialen og fått avslag der også. Da hadde det begynt å ligne noe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 5:31 pm
Jeg synes det er særdeles stygt sett i lys av den nye pensjonsreformen, der særlig Jensemann og Co har sørget for seg og sine. Hvor blir det av de sosialdemokratiske tanker og ideer som de vanligvis forfekter? Hvor blir det av solidariteten med de sanne arbeiderne?
Jeg synes hele greia stinker, særlig fordi det skjer helt åpenlyst under en rødgrønn regjering som til stadighet hevder at de tar de svakes og de fattiges parti. Hittil har de ikke gjort annet enn å mele sine egne feite kaker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 5:42 pm
Du har da ingen taushetsplikt i forhold til ditt lokale NAV-kontor. Jeg vil anbefale deg at du prøver/fortsetter med å “henge” dem ut, ikke bare på bloggen, men også i avisene. Men du må gjøre det noen lunde saklig. De hater publisitet, men de er også redd for altfor mye negativ publisitet. Noen ganger blir de også nødt til å forholde seg til den.
Det er også lurt å sende klage på vedtakene til overordnet instans. Tidligere var i hvert fall dette fylkestrygdekontoretne. Du finner all informasjon på NAV’s sider. Klager må “tas på alvor”, hvilket betyr at de kommer i forsvarsposisjon i forhold til sine sjefer og det liker de i hvert fall ikke.
Dersom du viser deg offensiv, sterk og sta, kan det hende at de lar deg “få det som du vil” – les bli tilstått det du har krav på – og finner seg et annet offer, en som lettere lar seg tråkke på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 6:05 pm
I et teoretisk ideal-Norge burde de selvfølgelig fått uføretrygd og ikke attføring. I Norge i praksis skal man være glad for at man får noe som helst. Rettigheter er i utgangspunktet noe som kun eksisterer på papiret og refereres til i politiske festtaler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 6:18 pm
Helt bak mål, etter min mening. Det samme opplevde en i familien. Etter å ha vært i fullt arbeid siden han var 14, ble han syk som 61-åring. Sykdommen gjorde at han aldri kunne gå tilbake til sitt opprinnelige arbeid. Og uten utdannelse, ble han sendt i attføring. Han var svært dårlig, men ingen legeattest kunne overprøve NAVs lege. Så det endte med sykehusinnleggelse, og etter mye fram og tilbake, fikk han til slutt innvilget uføre. Da var han 63..
Ellers har jeg selv vært i NAVs klør. Ung ( noen og 30) som jeg var, skulle de absolutt ha meg på uføre (etter 4 ryggoperasjoner) Men sta som et esel ( og stort inntektstap), nektet jeg. Så jeg ble attført til lettere arbeid. I dag er jeg i 100 % jobb.Jeg ble behandlet på en nedverdigende måte av flere av NAV-ansatte ( fikk jo nye saksbehandlere i hytt og pine) Forstå det den som kan. Tror det kommer mye an på saksbehandler, kjenner noen som har kommet raskt og enkelt på uføre. Men da har de virkelig gått inn for å få det gjennom.
Er helt enig at slike saker skal ut i offentligheten, bare da kan det bli en forandring, ser det ut til. NAV fikk jo også knusende kritikk etter en brukerundersøkelse tidligere i år. De lovet da å gjøre noe med holdningene til NAV-ansatte. Det er jo intet annet enn en innrømmelse. Tommel
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 6:18 pm
Jeg har vært inne på bloggen din og tittet litt – det er veldig mye der. Det kommer til å ta tid, hvis jeg skal gjennomgå alt sammen.
En foreløpig rask konklusjon er at det virker velkjent alt sammen. Det er slik de er, ufølsomme for alle andre enn seg selv og muligens sine egne nærmeste. Tenk om noen skulle begynne å definere klientene eller brukerne som kunder? Eller enda verre, at deres videre arbeidsforhold ble gjort avhengig av kundenes tilfredshet?
Tro det eller ei, de er faktisk ansatt for å ivareta kundenes behov og rettigheter. Det minner i stedet om en eller annen slagmark der noen brugler har bestemt seg for å vinne, uansett. Men hva slags seier er det? Før i tiden lærte man at det var ufint å sparke videre på dem som allerede lå nede.
Jeg ser du har skrevet noe om NAV’s såkalt samarbeidende spesialister. Du er ikke forpliktet til å oppsøke dem, du kan velge din egen, men da må du i så fall betale selv de 300 kronene det koster. Men det kan være verdt investeringen. Flere av de såkalt samarbeidende spesialistene er under myndighetenes oppsikt på grunn av dårlig legeetikk. De skriver diagnoser og konklusjoner som gjør at pasienten ikke blir tilstått trygd, nærmest som på bestilling av NAV-kontoret, mens enhver annen selvstendig spesialist ville ha sagt 100 pst ufør med det samme.
Det er noe med bukken og havresekken. Disse spesialistene står på NAV’s lønningsliste og hvem vil egentlig skuffe arbeidsgiver?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 6:22 pm
Sånn går det med Frp ved makten! Eller..hvem er ved makten sa du..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 6:24 pm
Enig i at det høres rart ut. Dersom de er syke, trenger de ikke yrkesrettet attføring, dersom det er “helt åpenbart” at det ikke er hensiktsmessig.
Men utenom disse skjebnene (og tilsvarende) burde det vel være positivt for en FRP-tilghenger (?) at man ikke får uføretrygd uten videre. Det er vel også noe FRP er imot.
Og hvordan i all verden kan du tro at disse menneskene ville fått en annen behandling med FRP ved makten? FRP skal vel stramme inn alt som er at stønader?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:13 pm
Jeg finner denne tolkningen av regelverket helt hårreisende. Disse menneskene er blitt uføre i forhold til sine yrker. Bedriftene deres kan ikke eller vil ikke omplassere dem internt og dermed overlates de til “velferdsstaten” i en alder av 65 år, tre år eldre enn hva regjeringen Stoltenberg har innført som nedre grense for når “sliterne” skal kunne gå av med verdighet. De verdige sliterne i denne sammenheng er friske og raske høyt betalte statsansatte og venner og bekjente av dem som besitter makten.De egentlige slitere må seile sin egen sjø.
Når man først har satt 62 år som generell grense for når det skal være mulig å gå av med verdighet, får det også gjelde dem som bare har folketrygden å falle tilbake på. Det er i denne gruppen man finner de egentlige slitere, de som har jobbet hardest, i fysisk betydning, de som alltid har tjent minst. Pensjonsreformen burde ha vært laget for dem og ikke fysisk og psykisk høyst oppgående mennesker.
Å prøve å omskolere dem, når de ikke en gang vil være ferdig omskolert før de faller for folketrygdens aldersgrense, er sløsing med offentlige midler. Det koster mer enn å bare gi dem uføretrygd.
Som nevnt innledningsvis; de er uføre i forhold til sitt eget yrke, de har ikke tid på seg til å kunne bli omskolert til noe annet og da burde konklusjonen egentlig være klinkende klar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:17 pm
Ved mange kontorer får de også uføretrygd. Ikke alle kontorer er like rigide som NAV Nordstrand. Det påstås at NAV er mer “slepphendte” på steder der arbeid er luksus, men det har jeg ingen foreliggende dokumentasjon på.
Rettigheter eksisterer ikke bare på papiret. Den som vet hvordan man skal gå frem for å forsyne seg, gjør det. Slik sett er rettighetene noe man må sloss for. Man får dem ikke servert på et fat.
På den måten fungerer Forskjells-Norge i all sin prakt, uansett hvem det er som besitter regjeringsmakten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:20 pm
#14 1/2:
Ja, det er dumt og feil, men slik er det er Norge. Jeg bruker å si at merkenavnet Arbeiderpartiet er misvisende markedsføring. Byråkratpartiet hadde vært mer betegnende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:27 pm
“Ingen legeattest kunne overprøve NAV’s lege”. Det er også noe som går igjen. Og derfor har spesialistene deres vært i det offentliges søkelys. Det er mistanke om at konklusjonene er gitt på forhånd, uansett pasientens tilstand. Men det gjelder å stå på, skaffe egne uttalelser og klage på vedtakene.
Historien om din slektning føyer seg pent inn i rekken av enkeltskjebner. Men hva er vitsen? NAV får dem ikke ut i arbeid likevel. Det ender alltid med trygd, til slutt. Men hvorfor plage mennesker som er på slutten av sin yrkeskarriere – eller egentlig ferdig med den – på denne måten? Det finnes bare ett ord: Dyreplageri.
Ellers var det jo hyggelig å få høre en omvendt historie også. Uførhet behøver ikke være varig og det går an å tilpasse arbeidet, hvilket man selvfølgelig bør satse på når det gjelder yngre til middelaldrende mennesker. Men det er viktig at motivasjonen kommer innenfra, fra en selv, og ikke som forsert press. Ofte tar det tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:27 pm
Takk for tommel
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:34 pm
Nå er det Ap og SV som sitter med makten. De har ikke vist seg det minste solidariske med dem de påstår at de har slik omsorg for, spør du meg. De er like flinke – eller kanskje enda flinkere(?) – til å mele sine egne kaker som alle andre som sitter med makten.
Når det gjelder de svakeste i samfunnet, de som hverken har penger, makt eller påvirkningsmuligheter, spiller det etter min erfaring ingen rolle hvem det er som styrer Norge. Alle partier, bortsett fra Frp og noen andre småpartier, har hatt sin tørn ved roret. Og situasjonen for denne gruppen har vært like miserabel, tross alle vakre ord og fagre løfter.
Slik sett kan det selvfølgelig være fristende å invitere Frp til å ordne opp. Jeg kjenner ikke deres politikk på dette området (har de noen?), så jeg kan ikke vurdere den. De andre partiene har imidlertid glemt alle løfter idet de entrer regjeringslokalene, så det spørs om Frp vil komme til å oppføre seg særlig annerledes. Det må være noe med atmosfæren der som gjør at de glemmer. Eller så er det så enkelt som at makt korrumperer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:40 pm
Det har vel noe med de som jobber i kontorene å gjøre? Det er en stor og seig organisasjon..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:41 pm
Jeg påstår ikke at de vil få det bedre med Frp ved makten. Jeg kjenner ikke Frp’s trygde- og sosialpolitikk, så jeg kan ikke uttale meg om den.
Disse gamle sliterne, som helt sikkert har vært trofaste AP-velgere mesteparten av sitt liv (min mistanke), har selv sagt at de kommer til å stemme Frp. De kjenner bokstavelig på kroppen hvordan de selv blir hundset med, etter at de selv mener å ha gjort sin plikt og vel så det, mens det tas mer hensyn til asylsøkere, utlendinger i fengsel og andre som driver dank nede på Grønlands Torg, mennesker i arbeidsfør alder og alt det der.
Det er altså ikke jeg som gir uttrykk for disse tankene, men jeg har hørt dem. Om de vil bli lurt av Frp (også), dersom dette partiet vinner valget, gjenstår å se.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:46 pm
“Men slik er det i Norge”. Vi lever i et antatt demokrati. Det er vår rett (og plikt) å ta tak i det vi mener er feil og å gjøre noe med det. Vi er også heldige som lever i en internettbasert verden, med alle muligheter for kommunikasjon på tvers av alle tidligere hindre. Er det noen som kan bidra til å endre slike forhold, må det da være vi.
Men det forutsetter en litt mer aktiv holdning enn tafatt å fastslå at slik er det. Makan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 7:53 pm
NAV er ikke bare en stor og seig organisasjon, den opptrer som et Kafkas univers, en edderkopps nett.
Ja, det har veldig mye med dem som jobber som saksbehandlere ved kontorene. Og veldig ofte synes ikke de å være de aller skarpeste knivene i skuffen. Kanskje de selv er på attføring?
Det er uansett helt forkastelig å ha et system som utsetter allerede vanskeligstilte og sårbare mennesker i en enda vanskeligere situasjon. NAV gjør mennesker psyke, er det blitt sagt. Og det stemmer. Mange opplever det akkurat slik. Og hva slags hjelpeapparat er det?
Om de hverken har regler eller penger til å hjelpe folk, burde de i hvert fall kunne oppføre seg som noenlunde dannete mennesker. De gjør ikke det en gang, men har en ovenfra og nedadholdning som man ikke har sett siden Sovjet – tidens dager. Og da i møte med det russiske byråkrati.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 8:06 pm
Nettopp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:11 pm
Hyggelig å se at vi kan være enige for en gangs skyld (?)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:14 pm
Finnes det ikke arbeid til dem? Det tviler jeg på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:20 pm
Statistikker viser at de færreste arbeidsgivere – om noen – ønsker å ansette arbeidsuføre personer som er rett ved å falle for aldersgrensen.
Statistikker viser at arbeidgivere flest har problemer med å ansette funksjonshemmet ungdom, enda disse faktisk både kan og vil bidra med sin arbeidsinnsats, forutsatt relativt enkle tilrettelegginger.
Uansett – hva er vitsen ved å tvinge en gammel, helseskadet mann til å gjøre noe som bare plager ham? Kunne man ikke hjulpet noen av dem som faktisk ønsker å delta i arbeidslivet, men som opplever å bli satt på sidelinjen, først?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:23 pm
Kan du fatte hvor man får tak i slike mennesker som finnes i enkelte NAV-kontor?
Skjønn og fornuft er de i alle fall strippet for..gjett om jeg er glad for at jeg er frisk. Et møte med slike kontor, kan gjøre selv den friske syk:(
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:31 pm
Litt av grunnen til at NAV oppfattes på den måten som de gjør, er fordi det skal være slik. Man skal tenke som Sjefsbitch og være glad for at man er i jobb og er frisk. Det skal nemlig være såpass vanskelig å ha med NAV å gjøre, at man helst lar være å benytte seg av dem, hvis man har muligheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:37 pm
Personlig har jeg ikke møtt noe spesielt negativt til nå, men så skal jeg ut i jobb igjen, og har rehabilitering som skal fungere som en slags forlenget sykemelding. Det er lavere utbetalinger, men ellers greit nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:37 pm
Ikke trøst deg selv for tidlig. Også friske mennesker får oppleve nav på nakken. Det skal ikke mer til enn at du har fått vite at du har krav på refusjon av sånn og slik og opplever at bruglene hos NAV setter seg på bakbeina.
Sorry, sier du. Det var ikke slik ment. Og så kan du selvfølgelig gi deg der. Men for oss kjerringer mot strømmen blir det en slags prinsippsak. Vi gir oss aldri!
Man må altså ikke være nedfor, ufør, syk eller lei for å komme i kontakt med NAV. Og det er den siste kategorien, de friske og ressurssterke – som også opplever å bli behandlet på en nedlatende måte – som virkelig har fått åpnet mine øyne. For også jeg kan være tilbøyelig til å tenke at stakkarslige mennesker har vel ikke helt det store overblikket.
Sannheten er imidlertid at alle som kommer i kontakt med NAV forteller nøyaktig den samme historien; om mistenkeliggjøring, overprøving, respektløshet og følelsen av overhodet ikke å bli trodd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:37 pm
Jeg er intet videre imponert over NAV, men imponert over at de klarer å få til ting i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:42 pm
Som jeg skrev i kommentaren til Sjefsbitch er det nok av friske og oppegående mennesker som også har kontakt med NAV i en eller annen sammenheng, enten på vegne av seg selv eller noen i familien. Historiene er entydig negative, selv der det ikke burde være noen grunn til det.
Mye av dette har sammenheng med hvordan NAV forholder seg til enkeltsakene allerede i utgangspunktet. I stedet for å tilstrebe en dialog, prøver de seg med storslegga med en gang, selv uten at man har bedt om noe som helst. Er det noe som får meg på krigsstien, så er det nettopp denne type fremgangsmåte.
I utgangspunktet er jeg ikke ute etter å være hverken vrang eller vanskelig, men blir jeg behandlet som en forbryter – så blir jeg det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:46 pm
Jeg vet DD..jeg har hatt 3 korsbåndsoperasjoner..jeg visste jo at jeg ble frisk..jeg føler virkelig med kronisk syke med kanskje skjulte plager.
Da jeg oppnådde frikortgrensen i fjor, møtte jeg en mann på NAV som sa at det ikke gikk automatisk..jeg måtte søke..at det var ikke bare å få..:)
Det var jo en enkel sak, så jeg ba ham sende det når det var klart..han prøvde seg..ville gjøre seg litt viktig..i en helt enkel og soleklar sak..enkelte må bare..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:47 pm
Det betyr antakelig at du krever lite og går glipp av hva du egentlig kunne ha fått. Beklager hvis dette høres flåsete ut, men det er min erfaring.
Sett deg inn i dine såkalte rettigheter og prøv å snakke med dem om det, så skal du se at pipen får en ganske annen lyd.
Hvis det faktisk er tilfelle at du får det du har krav på og er fornøyd med behandlingen du får, så må jeg bare gratulere. Du er den aller første jeg har hørt om!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:49 pm
Hva om vi lager ett system som luker ut maktsjuke folk fra maktposisjoner?
Alt er mulig når viljen er tilstede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 9:58 pm
Får NAV til noe da? Nå tenker jeg i positiv forstand. For de klarer virkelig å få satt negative spor etter seg – så det holder!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 10:07 pm
Så selv du har hatt et knøttlite møte med en som ikke kunne la være å prøve seg. Og tro du meg at han ikke hadde vist seg nådigere hvis du virkelig hadde vært ute og kjøre. For da hadde han benyttet sjansen til å fortelle hvem det er som sitter med bukten og begge endene.
Mange uttrykker at det er om å gjøre å legge seg flat, jatte med, opptre så ydmyk som mulig i sitt møte med NAV. De gir uttrykk for at de ellers er redd for ikke å få det de i utgangspunktet har krav på. Hva skal man si om slikt?
Det minner meg om Dickens’ beskrivelse av barnehjemsbarnet Oliver Twist, der han synes at han har fått for lite mat og pent ber om litt mer. Det skulle han aldri ha gjort. Dette er imidlertid en beskrivelse av England/London på midten av 1800-tallet. Ikke verdens såkalt rikeste land anno 2008. Men enkelte ting synes aldri å forandre seg, bl a de ynkelige individers trang til å sparke nedover.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2008 at 10:19 pm
Jeg var frisk og sterk..og så er jeg det man kaller verbal. Han prøvde seg på feil person, på feil tid og på feil sak. Frikort er en soleklar sak, og han en gammel gubbe i 60-årene. Hans viktigper-forsøk var så tydelig, at mitt spydige svar var helt naturlig. I andre saker, mer usikre og med mer uforutsigbart utfall, hadde det nok føltes annerledes for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 8:24 am
Hvorfor ha noe system i det hele tatt? Hva heller med borgerlønn til alle? Det er bare viljen det skorter på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 8:28 am
Stakkars gamle gubbe. Kanskje han selv var på attføring? Og så ble han regelrett sablet ned av deg. Fysj og fysj!
Min erfaring er at de gir seg (etter hvert) når de møter sin overmann eller -kvinne. PÅ den måten er systemet urettferdig overfor dem som ikke er like verbale, skriveføre eller kan mobilisere et apparat til å stå på for seg.
Derfor også min, hva jeg vil kalle berettigete, harme på vegne av disse tre gamle sliterne som er omtalt her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 8:49 am
#13b/c
DD, jeg overlot hele saken min, som gjelder rehab.penger, til advokat i desember.Da kom første avslaget og jeg ble henvist til sosialkontoret. De holder fortsatt liv i meg, og saken min er nå i Trygderetten.
Da lå jeg nede “i kjelleren”, utslitt og orket ikke kjempe mer.
Jeg lover at jeg ikke er ferdig med dette, jeg må bare komme litt mer til hektene…
Jeg blir gjerne med deg opp på barrikadene
etter hvert for å “skrike”, NAV har også blitt min kjepphest!
Foreløpig bruker jeg bloggen min som terapi, og “roper” derfra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 9:43 am
Det er faktisk sannhet i at det kan lønne seg å legge seg “flat” for denne type maktmisbruk. Å være verbal og stå på krava kan faktisk virke mot deg ennå mer. Ypper du deg, ypper de seg tilbake med hevn, trenering og annet fjas de kan bruke for å svekke deg mer.
Tro meg jeg har kjent det på kroppen og er ikke typen som kryper for maktmisbrukere. Men i NAV-systemet, når du møter disse psykopatene( har lov å si det for jeg nevner ikke navn), er det aller, aller beste å være ydmyk, takke for hver minste lille ting de uansett skal gjøre for deg, men som de gjerne lurer seg unna om de kan. Vær hyggelig, ikke bli sinna, aggressiv, eller anklagende. Hør heller litt stakkarslig ut, mas om du må på ting, men husk å være hyggelig og takke for svar og informasjon og velvilje. Blir noen kvalme nÅ? SLIK ER DET!!!
Har man fått et vedtak som ikke ligner grisen, KLAG! La det gå til øverste instans – Trygderetten om det må og engasjer advokat om du skjønner du har med en spesialavdeling for psykopatforeningen på ditt lokale NAV-kontor.
ADVOKAT – er mitt aller beste råd fremfor å slite seg ut på en allerede svekket helse som de fleste tross alt har og nettopp derfor er de i systemet.
OK – det var dagens utblåsning ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 10:05 am
# Er det noe galt i å takke for at man faktisk får hjelp?
Det er ikke bare-bare å jobbe i NAV hvor omtrent samtlige som kommer tropper opp med holdningen: Jeg har krav på/jeg skal ha, og du er en stor dust hvis ikke jeg får det jeg mener jeg skal ha med en gang – og da helst i går.
Og det er faktisk visse krav som skal være oppfylt før man kan få hjelp.
Når det er sagt; har full forståelse for de som ikke får den hjelpen de burde hatt, og vet godt at det er noen som ikke burde hatt kontakt med brukere/søkere.
Hilsen en av “psykopatene” i NAV. Som til og med har fått mye ros av brukerne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 10:13 am
#32
))
Hei todama!
Endelig en kommentar fra en som tydeligvis jobber i NAV…
Det er helt tydelig, at siden du har fått ros av brukerne, så fortjener du det!
Da er kanskje problemet i utgangspunktet at det er slike som deg det finnes for få av i dette systemet?
Jeg skal love deg, at den dagen “mitt” NAV-kontor fortjener ros av meg så skal de jamen få det!
Stå på for brukerne dine, du høres ut til å være en klok dame!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 10:24 am
#32 todama
Jeg antar du kommenterer meg? Jeg spissformulerer faktisk og du trenger jo ikke forsvare alle de som ER “psykopater” gjør du?
Jeg syns det er fint å kunne takke for hjelpa – det er etter min mening folkeskikk uansett hvor mye man har krav på noe. Jeg snakker her om ansatte i systemet som faktisk er motbydelige og de fins i altfor stor grad. Videre undres jeg på om saksbehandlere skjønner at mennesker som er helsemessig svekket, kan hende på vei til å bukke under økonomisk i tillegg, får dårlig informasjon, trenert behandlingstid osv osv. blir frustrert, fortvila og sinte? Kurses dere til å takle sånt?
For mitt vedkommende har jeg hatt mye kontakt med nevnte NAV – kontor og har bare godord å gi faktisk. Møter man en saksbehandler på en hyggelig måte, kan man bli hyggelig overrasket også. Men slik er det bare ikke alltid og i altfor mange tilfeller er det ikke slik. Er det tilfeldig at så mange føler seg tråkket på innenfor systemet tror du?
Det er dog forskjell på å måtte underkaste seg vrange mennesker som misbruker sin makt for å få det man faktisk har krav på – og nå snakker jeg om faktiske forhold som tilsier det, og å være vennlig og hyggelig mot mennesker som er det mot deg i kraft av sitt embete.
Slike engler som deg fins i systemet – men dere er i undertall – dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 11:32 am
#33 Tante-Sofie.
Kjenner mange som står på for brukerne. Dessverre kommer mye av det aldri frem pga alt det negative som skjer. Og jeg nekter ikke for at det skjer mye negativt – både for brukere og ansatte.
Jeg er forsåvidt ferdig med å stå på for brukerne. Det er ikke bare brukerne som NAV tar knekken på, men også de ansatte. Er for tiden selv bruker av systemet, men har bare møtt blide mennesker ved mitt kontor – og det uten at de har visst jeg er ansatt i etaten selv. Men forstår så inderlig godt de som blir syke/psyke av å komme inn i systemet og ikke minst de som faktisk på “slåss” for å bli trodd.
Måtte bare komme med en aldri så liten motvekt til alle “skrikerne” her inne.
Ønsker deg lykke til videre i systemet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 11:39 am
#34 Sandri P.
Det er jo ikke bare du som spissformulerer her i debatten da. Regner med at du forstår at jeg også gjør det:-)
Jeg forsvarer ikke de du kaller psykopater (eller var det en annen som kalte dem det?). Forsvarer vel heller alle de som IKKE er “psykopater” og som jeg vet står på for brukerne på en måte som går utover deres egen helse. Mange som jobber langt utover vanlig arbeidstid. På grunn av tariff-reglene, er det mange av dem som ikke skriver opp det de faktisk jobber. Så de både jobber gratis for brukerne og sliter seg ut på det.
Nei, jeg tror ikke det er tilfeldig at mange føler seg tråkket på av systemet. Systemet fungerer for dårlig på mange måter. Som jeg sa om min egen situasjon: For hver bruker jeg klarer å hjelpe på en ordentlig måte, er det minst 10 brukere som jeg ikke klarer å hjelpe på grunn av tidsmangel. Jeg ble ikke sliten av det jeg fikk gjort, men alt det jeg ikke fikk gjort.
For eksempel så bestemte jeg meg for i januar i år at jeg bare skulle jobbe full tid (vanlig arbeidstid). Resultatet var at bunken med ubehandlede saker ble omtrent fordoblet i forhold til hva den var tidligere – da jeg jobbet 50-60 timer per uke.
Jeg mener ikke å si at dere tar feil – for det gjør dere dessverre ikke, men at det er flere nyanser enn det som vanligvis kommer frem i debatter her. På meg virker det som om mange konkurrerer om å hyle høyest om hvor forferdelig NAV er. Og jeg lurer av og til på om alle virkelig får så dårlig behandling, eller om forventningene er langt utover som det burde være reellt. For noen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 11:41 am
Borgerlønn *er* ett system. (Enkelt system)
Men navnet må byttes ut, fordi det høres “borgerlig” ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 12:09 pm
#36 todama
Jamen da spissformulerer vi og det er helt greit
Vet du, jeg tror det er en utrolig tøff jobb å være saksbehandler i NAV, spesielt i pressområder. Jeg har tenkt mye på at dere er mennesker som oss andre og det er innlysende elendige forhold på deres side av bordet også. Problemet ligger i at det som er problematisk internt i NAV, gjerne går ut over brukerne som allerede lever under sterkt press. Her syns jeg mange opptrer svært uproft, mens noen igjen er engler samme søren og ære være dem for det!
Jeg skjønner at det må være mye slitasje på saksbehandlere da de skiftes ut over en lav sko for noen. Som du sikkert også skjønner gjør det livet enda litt mer tråkig for brukeren fordi man stadig skal forholde seg til nye mennesker som igjen skal sette seg inn i akkurat din sak, og som igjen kan ha en helt annen måte å tolke tingenes tilstand på. NAV er til for oss og ikke motsatt og det er nok der jeg vet mange møter veggen. Det er lett å få inntrykk av det motsatte, at NAV-ansatte forvalter egne penger de aller nådigst deler ut, selv om man er berettiget dem.
Du kan bedre enn meg fortelle fra din hverdag, om du syns for mange syter uten grunn. Det jeg tror er hovedproblemet med NAV er mangel på gode rutiner overfor bruker. Som å informere direkte til bruker om behandlingstider, rettigheter, klageinstanser, telefontider – alt sånt som kanskje gjør det enklere for alle parter å kommunisere lettere.
Ja, det fins solskinnshistorier – heldigvis. Ja, det fins klienter som tror de kan legge seg ned og hyle med det samme de setter foten innenfor døren. Det er helt sikkert mange som innbiller seg at den dagen man trenger systemet, kommer alt rekende på ei fjøl og levert på døra. Det er en arbeidsinnsats for de fleste å ha et forhold til NAV og det overrasker sikkert mange. Men jobben gjøres altfor ofte vanskeligere enn det trengs og inhuman i tillegg. Og det preger de som blir slengt rundt i systemet over år, de som faktisk er syke og blir sykere av det. Når de ansatte også slites ned og preges, hva har man å stille opp med? Det er jo tragisk?
Du har egentlig oppsummert hovedproblemet veldig godt og tankevekkende: “Det er ikke bare brukerne som NAV tar knekken på, men også de ansatte.”
Så hvem skal øve press på hvem for endringer innenfor NAV som tjener alle parter?
Sorry DD dette ble litt på siden kanskje men samtidig en del av virkeligheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 12:25 pm
Jeg tror det kan være en fin måte å avreagere på, få ut aggresjonen ved å skrive om det, blogge om det, kringkaste for all verden livets urettferdigheter. De eventuelle motsigelser man får kan også være god trening i å se saken fra andrre sider. Disse bør man ha med seg i “krigen”. Skjønner man motpartens spill, blir det lettere å slå dem på hjemmebane.
Jeg vet ikke hvor god sak du har. Det er nok ikke dumt å overlate den til en advokat, forutsatt at det er en edruelig en og ikke bare gjør hva som helst så lenge klienten betaler. Jeg vet i hvert fall at NAV taper de fleste sakene som avgjøres i trygderetten. Det lønner seg med andre ord å klage.
Selv om du er i kjelleren nå, så er du ikke død. Og det påstås at det som ikke tar livet av deg, vokser du på. Jeg er overbevist om at det er slik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 12:34 pm
Jeg er helt enig i dine konklusjoner vedrørende det å klage og å benytte seg av advokat.
Det med å legge seg flat er jeg litt mer skeptisk til. Jeg tror ikke det lønner seg, hvis man ikke er en god skuespiller eller også er typen til det. Jeg tror de evner å gjennomskue falskspill og da har man lagt seg selv lagelig til for hugg og spydigheter.
Dersom man er en rimelig ressurssterk og kunnskapsrik peroson og føler seg intellektuelt sett overlegen bruglegjengen på NAV-kontoret, tilsier min erfaring at man kommer fortest i mål ved å signalisere at man ikke vil la seg pille på nesen helt fra første dag. Utfordringer står man overfor uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 12:45 pm
Jobber du i NAV? Jeg holdt på å si stakkars deg eller du er kanskje på attføring du også?
Nå var jeg (kanskje) litt stygg. Ikke galt å takke for at man får hjelp, sier du. Nei, det er ikke det, hvis man får hjelp. Men det blir helt feil, hvis mange opplever at de er nødt til å krype og smiske for saksbehandleren sin for å få utbetalt det de vitterlig har et lovmessig krav på.
Det blir likeledes helt feil, når brukerne innehar den innstillingen at den såkalte hjelpen fullt og helt er avhengig av saksbehandlerens godhet, humør eller premenstruelle adferd.
Det er for mange som opplever det slik til at man bare kan skylde på (mis)brukerne. Saksbehandlerne ved NAV-kontorene har en stor utfordring foran seg med å bearbeide egne holdninger og ikke minst rutiner. På mitt lokale kontor somler de bort papirer, overholder aldri frister, glemmer å utbetale beløp osv. Det synes å herske det reneste kaos.
For ikke å snakke om hvilke vettløse brev de sender ut til brukerne. Skjønner ikke de ansatte at disse brevene, som for en stor det er umulig å forstå, ofte gjør situasjonen langt verre? Er det så kul umulig å skrive på et språk som folk skjønner og formulere seg på en noe vennligsinnet måte?
Beklager tiraden, men det klør i fingrene mine etter å reformere hele greia.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 1:01 pm
Hvis du skal være så veldig fin på det, kan du jo bare avstå fra å motta borgerlønn. Jeg for min del har ingen problemer med det. Jeg tar gjerne i mot æresborgerlønn, om så skal være.
Filologi bør være underordnet i en debatt om borgerlønn eller statslønn, som man også kan kalle det. Spørsmålet er om det bør innebære visse plikter, f eks militærtjeneste, plikt til å hjelpe til ved syke- og aldershjem og andre steder hvor man kan trenge hjelp. Pliktene bør være i så fall være utformet slik som med militærtjenesten, at den er tidsbegrenset.
Jeg vet ikke om de partiene (Venstre bl a) som går inn for denne type lønn har vurdert plikter eller om de mener det skal omfatte alle eller bare de som trenger det, dvs erstatning for trygde- eller sosialpenger. Jeg mener statslønnen bør omfatte alle, men at man bør vurdere et pliktsystem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 1:04 pm
Ingenting å beklage. Jeg er for å få frem så mange sider som mulig. Man lever i hver sin virkelighet og alle bør få lov til å fremme sin.
Jeg tror ikke at NAV-systemet blir revolusjonert uten et alvorlig påtrykk utenfra. På den annen side må det på ett eller annet tidspunkt opprettes en dialog mellom brukere og ansatte. Og slike innspill som dette er en bra begynnelse på den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 2:27 pm
Selve navnet “borgerlønn” plager ikke meg personlig (om Miss DD trodde at that was the case) men vi må aldri undervurdere banal-logikkens makt i Norge.
En samlet venstreside vil jo avvise alt som har “borger” i ordet, fordi dette minner dem om “borgerskapet” som man er programforpliktet til å mislike intenst.
Husk bare på at mesteparten av landets politiske og økonomiske lederskap er temmelig infantile mennesker; og dette til tross for at det nevnte “lederskap” (eller adelskap) er svært dyktige til å kamuflere infantiliteten i veslevoksent snerperi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 2:55 pm
Statslønn, innbyggerlønn, fortjenestelønn – hva som helst, bare penga på bordet, kvikt!
Selvfølgelig hater venstresiden borgerskapet. Det er jo deres opphav og sanne jeg, når det kommer til stykket. Enkelte blir aldri ferdig med ungdomsopprøret
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 21st 2008 at 3:15 pm
Folk som er for fine på det til å blogge på VGB (skriver faen med ph) skulle bare ha visst hvor mye inspirasjon de går glipp av.
http://reservatet.blo...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 12th 2009 at 3:50 am
He, vil bare si at jeg synes at denne debatten inneholder en rekke bra argumenter rundt allmennhetens møte med NAV.
Vil derfor orientere om at utdrag fra siden er kommentert i denne gruppa på Facebook;
“NAV – når du trodde du hadde nådd bånn, hjelper NAV deg mye lenger ned”
http://www.facebook.com/inbox/readmessage.php?t=1040406767649#/group.php?gid=24884305086&ref=mf
Mvh Jeanine Horntvedt
Svar:
Jeg kommer (dessverre?) ikke inn på Facebook, jeg er ikke registrert som medlem der. Men jeg så nettopp en artikkel i Aftenposten Aften om at det er blitt opprettet en gruppe bestående av NAV-ofre. Og jeg likte uttallelsen “når du trodde du hadde nådd bånn..”.
Man skal ikke la seg pille på nesen. Og det er utrolig bra at man samler seg i flokk med tanke på et frontal-angrep på NAV. Det fortjener de. NAV skylder på omorganiseringen, men de ansatte oppførte seg ufint da de kalte seg trygde- og sosialkontor også. Det sitter i sjela deres.
Stå på og lykke til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2009 at 10:22 am
veldig mye sannhet (desverre) i det som blir sagt om Nav. tror ikke det har noe å si hvor i landet nav ligger. jeg selv har en tragisk historie, ( for meg i allefall)ble syk i 94, måtte ha hjelp selv til påkledning,. men ble tvunget på omskolering, med mindrårige barn å forsørge gikk økonomien rett vest, avsla på avslag til uføretrygd,var fra 94- til 2001 på attføring, så fikk min sønn kreft, og av mangel på hjelp til han steppet jeg inn, fikk omsorgslønn, til på 2006, da klarte jeg ikke mer, søkte uføretrygd, søkte overgangsstønad for tidligere familie pleier, blangt avslg på alt, siden 06 har jeg gitt opp, har hvert uten 1 øre i økonomisk hjel, ikke en gang sosial hjelp,00 å leve av, fordi jeg har en samboer, og det er hvist meningen at han skal fø meg, ( noe han gjør,) Har fått kols, kronisk spistrørbetennels, med innsnerving og brokk på spiserøret, sort angst og depresjoner, 3 sjiver i ryggen er ødelagt. I dag er jeg 55, og orker ikke krangle med nav, eller hva for navn de måtte ha, jeg har gitt opp. FFikk vite at legen min hadde søkt i april om uføre for meg, ikke et ord fra nav om det. Men stå på, alle dere som fortsatt kjemper, dere har min full støtte;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende