Det meste er vel antakeligvis sagt om sognepresten Gelius’ krumspring og eskapader i småkjendisenes lille andedam. Og de fleste støtter – høyst sannsynlig – individets rett til å være seg selv også i embetets medfør, man er tross alt ikke gift med jobben og noe privatliv må vel selv prester ansatt i Den norske kirke kunne forlange?
Spørsmålet er imidlertid: Hvor går grensen? Som ansatt i en bedrift, privat eller offentlig, står det meg virkelig fritt å gå mot deres ledelsesfilosofi, forskrifter og overordnedes ønsker og anbefalinger? Oppholdet på Vålerenga synes i så måte ikke å ha gagnet Gelius’ gangsyn, når han kan bruke (hellige) ritualer i tøyseformål og står frem på en slik måte at både han og hans kirkelige kolleger fremstår like latterlige som apekattene på det beryktede Apeberget.
Gelius har sin soleklare rett til å kritisere Den norske kirke, også ved å latterliggjøre den, men da må han også ta konsekvensene av sine handlinger. Ingen offentlig eller privat ansatt kan rakke ned på den institusjonen vedkommende er ansatt i og samtidig forvente å bli møtt med åpne armer og respekt. Ingen kan være toller om dagen og spritsmugler om natten. Det betyr selvfølgelig ikke at Gelius ikke kan ta imot alle syndere med åpne armer, men han bør ikke selv opptre på samme lavmål, ikke så lenge han har en posisjon og et rykte å ivareta. Det gjelder ikke bare prester, men også andre yrkesgrupper (lærer, politibetjent m fl) som har bred kontakt med andre mennesker i sitt yrke.
De fleste av oss har vel på ett eller annet tidspunkt opplevd å gå lei av jobben. Vi tror ikke på produktet, vil ikke pushe skitt på godtroende mennesker. Men vi undergraver ikke jobben innenfra, som en annen liten muldvarp, vi tar konsekvensen av vår manglende interesse ved å si opp jobben, på en grei og rederlig måte. Vi annonserer ikke en gang vår avgang over eteren, selv om vi hadde hatt mulighet til det, som midlertidig vikar ansatt i Østlandssendingen. Det vil være å tråkke over lojalitetsgrensen, den som indikerer hvorvidt man er en arbeidstaker til å stole på eller ikke. Som (tidligere) Ap-mann burde også Gelius vite at konfliktene tar man internt på kammerset, utad står vi urokkelig på Kirkens verdigrunnlag. Alternativt melder vi oss ut.
DD
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011735
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011685


30 kommentarer In " Deathdealer: Gelius – en Ap-prest påvirket av Apeberget? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 20th 2010 at 12:53 pm
Alle har vi vel gått lei på jobben, men likevel kan vi ha troen på arbeidsplassen, Derfor betyr ikke Gelius` sitt utspill at han ikke er like sterk i troen som andre kristne.
Synes det lukter jantelov og misunnelse her jeg, fra Kvarme og andre geistelige, Har blogget om dette sjøl og,..
Sjøl støtter jeg Gelius fullt ut, han er vel snart den eneste som klarer å få folk i kirka – utenom når det er gratis kaffi og kaker, eller tv-overføringer.
Jeg kan også støtte Gelius’ væremåte og håndtering av jobben sin. Men, det er i grunnen ikke det som er poenget. Trår han over sitt mandat? Bryter han arbeidsavtalen? Dersom det er slik at han er blitt kalt inn på teppet flerfoldige ganger, til og med fått muntlige og skriftlige advarsler, så vanhelliger han jobben sin. Tenk deg et kjempesprekt og hyggelig postbud som alle liker, men som (dessverre) kaster posten i søpla fordi han ikke gidder å levere den ut – han er alle enige om at bør få sparken – uansett hvor hyggelig han måtte være.
Gelius er heldig som har fått slippe unna så lenge som han faktisk har gjort. Et postbud hadde f eks vært sparket for lengst på grunn av tjenesteforsømmelse. Det samme sikkert med andre statlige og kommunalt ansatte på gulvnivå. I så måte er det et stort sprik mellom hva offentlige ansatte kan tillate seg. Jo høyere opp i systemet, desto større slingringsmonn.
Og når det er sagt: Hvorfor skal Gelius kunne holde på slik han vil, når andre (tilsvarende) statsansatte ikke kan det? Hvorfor skal ikke ansettelsesreglene og arbeidsavtalen gjelde for Gelius?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2010 at 2:08 pm
Godt sagt DD;)
På baksia av lokalblekka her en dag sto det en fin en; “Gelius mister kanskje prestestillingen. Kanskje det er en misjonærstilling ledig…..”
Det ville i hvert fall ha vært i samme stil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2010 at 3:11 pm
Well said DD. Det er slike betraktninger som skal ligge til grunn. Ikke alle de “populære” krumspring som “ikkekirkegjengerne” syns er kuule.
Jeg har sansen for hans friske tanker og utsagn, men han har et arbeidsforhold hvor han har visse retningslinjer å følge.
Bra innlegg.
Nettopp. Sånn er det å være statlig eller kommunalt ansatt. Det er som regel ikke opp til enhver å utforme sin egen rolle og selv bestemme hva vi vil fylle dagene våre med.
Jeg tror helt sikkert ikke at jeg vil være uenig med Gelius i hans ideer om å reformere/videreutvikle Den norske kirke, men den kampen bør/må han ta internt, ikke i det offentlige rom.
Jeg kjenner (selvfølgelig) ikke saken i detalj, men hvor populær han enn måtte være hos dem som sjelden eller aldri selv går i kirken, kan aldri veie opp for brudd på tjenestemannsloven. Sånn er det bare. I hvert fall for alle andre enn herr Gelius.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2010 at 8:22 pm
Einar Gelius har etter mitt skjønnikke har gjort noe som skulle kvalifisere ham til å bli avskjediget.
Riktignok har jeg ikke sansen for enkelte av de mest “folkelige” stuntene hans, som f.eks å delta i Skal vi danse eller å være dommer i missekåring, (noe han for øvrig trakk seg fra.)
Selv om jeg synes at Gelius kan være i overkant populistisk av og til, er dette ingen avskjedsgrunn. Hvilken politisk preferanse en prest har, er også totalt uinteressant. Det finnes prester over hele det politiske spekteret, og mange av dem er såkalte kristensosialister.
Denne avskjedssaken bare bekrefter Kvarmes konservative, for ikke å si reaksjonære, teologiforståelse.
Gelius står på Den Norske Kirkes trosbekjennelse, og det er også denne trosbekjennelsen han forkynner. Selvfølgelig er han blant de mest liberale prestene, men alt han forkynner, er det dekning for i Bibelen.
Bibelens 66 bøker er ingen enkel boksamling å forholde seg til, og man finner mange divergerende syn på det meste der.
Jeg synes det er bra at Gelius har skrevet Boken om Bibel og sex. Den synliggjør klart at Bibelen og de første kristne har et betydelig mer positivt syn på seksualitet enn enkelte kristne trossamfunn har.
Gelius har nemlig tatt på alvor at Bibelens syn på seksualitet er MER, mye mer, enn de gjengse ord fra den mildt hysteriske brevforfatter og evangelist Paulus.
Når konservative kristne fordømmer homofili, sex utenfor ekteskap osv. osv med henvisning til ”Guds klare ord”, er det enkelte av Paulus’ tidsbestemte brevfragmenter de sikter til. Paulus’ brev, må som all annen litteratur, både religiøs og sekulær, settes inn i kontekst, man må altså vite hva som var bakgrunnen for teksten, hvem teksten er beregnet på, og ha forfatteren ville si.
Dette glemmer ikke bare en stor del av lekfolket. Dessverre er det mange prester som også glemmer hva de lærte under teologistudiene.
De har skrevet X antall eksegeser, og de VET, eller burde vite, at Bibelen formidler noe mye mer og annerledes enn det som kommer til uttrykk i folketroen og blant konservative prester.
Selv jeg, som bare har to års studier av kristendom på CVen, (kristendom var et av de fagene jeg studerte etter lærerhøyskolen,og jeg har undervist i årevis i faget), har gjennom studier, eksegeser og livslang lesing og fortolkning av religiøse skrifter fra flere verdensreligioner, klart sett den enorme forskjellen det er mellom den barnetro som ble formidlet i skoler og søndagsskoler og det innhold Bibelen egentlig har.
Det burde være en smal sak for en hvilken som helst teolog å skjønne det samme.
Men konservative biskoper som Kvarme synes å være blinde for det tolkningsmangfold man finner i Bibelen, SELV om de MÅ ha lært det under studiene, – hvis de ikke satt og sov i timene da.
Ære til Gelius for at han gjør et forsøk på å vise folk et annet bibelsyn enn det de ofte blir møtt med av et presteskap som burde vite bedre.
Siden Gelius står på den norske Kirkes hoveddogmer, er det etter mitt skjønn usaklig å si ham opp. Det spiller ingen roller om vi liker eller misliker ham.
Før øvrig har han full støtte i sin egen menighet, også i menighetsrådet, som tradisjonelt er mer konservativt enn den vanlige kirkegjenger.
Saken om Helge Hognestad var mye vanskeligere. Personlig har jeg stor sympati for Hognestad og jeg har lest bøkene hans med utbytte.
Men : Hognestad står IKKE på DNKs teologiske plattform.
Han har utviklet sin egen filosofi og sitt eget religions- og menneskesyn i nær forståelse med tanker innenfor New Age, og det står ikke til å nekte at dette synet har en grunnmur som er fundamentalt forskjellig fra DNK på sentrale trosområder.
Hvem som har mest ”rett” av Hognestad og Den Norske Kirke, er i denne sammenheng uinteressant. Det springende punkt er at han ikke forkynner en evangelisk-luthersk lære, så derfor var det forståelig at han ikke fikk fortsette som prest, men fikk andre oppgaver innenfor kirken.
Jeg skulle ønske at kirken hadde takhøyde nok for ressurspersoner som Hognestad, som sier høyt hva han tenker, også når det ikke harmonerer med kirkens grunnleggende dogmer, men jeg kan likevel forstå de som ville ha ham fjernet fra sitt prestevirke i Høvik.
Gelius bekjenner seg til de grunnleggende dogmene i DNK. Derfor er det ingen grunn til å ekskludere ham.
Men denne saken reiser jo igjen spørsmålet om vi burde avvikle den anakronismen som statskirken er.
For øvrig ser det ut til at Kvarme er i ferd med å komme til fornuft etter å ha operert i blodtåka i det siste:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10019269
Jeg stiller meg for øvrig spørrende til hvor mye makt en biskop skal ha, ikke minst på bakgrunn av de høyst ulike oppfatninger om sentrale dogmatiske og etiske spørsmål innen bispekollegiet.
Jeg for min del er ikke det minstre interessert i Den norske kirkes indre anliggender, spesielt ikke hva angår trosspørsmål. Dessverre (vil i hvert fall jeg si, både av denne og hin grunn) er Den norske kirke underlagt den norske stat (Kirken burde vært løsrevet for lenge siden) og de ansatte der står derfor på samme for som andre statsansatte hva angår lønn, tjenesteforhold osv.
Derfor koker Gelius’ opptredener i det offentlige rom bare ned til ett eller flere mulige ovetramp utover hans bemyndigelse. Har han blitt (klart nok) irettesatt av sine overordnete? I så fall – hvor mange ganger? Hvor stort “kirkerommet” skal være er en intern diskusjon. Om Gelius har overtrådt Tjenestemannsloven, er det bare å telle opp henholdsvis muntlige og skriftlige advarsler han måtte ha mottatt for å finne ut. Og der er Tjenestemannsloven (heldigvis) klar.
Det spiller med andre ord ikke noen rolle hvorvidt vi finner en kar/dame likandes ikke – spørsmålet er om de har gått ut over sin stilling. Og vil vi virkelig finne oss i/akseptere at hvem som helst trår ut over sin stilling når det måtte finne dem for godt? Hvorfor opererer vi i så fall med arbeidsavtaler og stillingsinstrukser?
P.S.
Jeg har mellomfag i religionshistorie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 20th 2010 at 11:22 pm
Kvalme… jeg mener Kvarme gjør meg kvalm! Denne Mr. erkekonservative-hold-back-biskopen har jeg ingenting til overs for.
Jeg liker freskuser som Gelius, menn, kristne menn som snakker oss ikke-kristnes språk. Jeg baserer nok “liker`n” min på at jeg ikke er særlig kristen ja
I motsetning til Starlett synes jeg det er både dristig og vågalt av en biskop å delta på utenimkristlige arangementer. Vil kirken at man ikke skal delta på noe ikke-kristelig bør det kanskje stå nedskrevet et sted, enn at man _forventer_ at ingen skal gjøre noe annet enn å preke, forkynne og se ut som Kvalme… jeg mener Kvarme.
Jeg synes faktisk ikke Gelius har kritisert eller latterliggjort den norske kirken mer enn den sørger for å latterliggjøre seg selv ved å reagere på en biskop fra egne rekkers bibelske tolkninger!
11. Bud. Du skal ikke være annerledes! Hilsen Kvalme.. jeg mener Kvarme.
Her er det nok ikke så mye spørsmål om hvem vi liker eller synes er kvalme – her er det snakk om hvorvidt Gelius har overtrådt sin stillingsinstruks og hvilke konsekvenser det skal medføre. Hvem vil vel ha kirurger som nekter å operere, men bruker operasjonssalen til å spille fiolin?
Skal Kirken overleve på lenger sikt, må den (selvfølgelig) tilpasse seg det samfunnet den opererer i. Men det er en diskusjon Den norske kirke må ta internt, ikke noe hvilken som helst apekatt kan bestemme seg for å reformere i sitt (snevre) syn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2010 at 9:56 am
Viss noen må gå er det uten tvil biskop Kvarme .
BJØRG
Hvorfor det? Har han misbrukt sin posisjon eller stilling?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2010 at 10:07 am
“Vålerenga synes i så måte ikke å ha gagnet Gelius’ gangsyn, når han kan bruke (hellige) ritualer i tøyseformål og står frem på en slik måte at både han og hans kirkelige kolleger fremstår like latterlige som apekattene på det beryktede Apeberget.”
Hva i all verden har Spartas hocekysupportere med det her å gjøre? Bare for å presisere: Apeberget er betegnelse på Spartas supportere i Sparta Amfi. Vif supporterne blir kalt VIF-Klanen. Så jeg spør igjen: Hva har Spartas supportere med dette å gjøre? De er latterlige. Ja jøss. Men å dra de inn i det her blir latterlig useriøst istedet. Og det er vel det bloggen din stort sett er så….
Billedlig språk. Allegori. For å synliggjøre at man kan godt holde sin hånd over bermen, røkla eller hva man skal kalle de litt mindre forfinete – uten at man dermed behøver å stige ned i samme pøl.
Det er samme feil en del foreldre og lærere begår, når de vil være kamerat med elevene og/eller ungene sine. De skal ikke lvære ekekamerat. De skal være rollemodell, oppdrager og leder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2010 at 11:08 am
Kjempebra skrevet av deg ” Deathdeal”..og jeg er HELT enig!!
Takk skal du ha.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 24th 2010 at 3:28 pm
“Billedlig språk. Allegori. For å synliggjøre at man kan godt holde sin hånd over bermen, røkla eller hva man skal kalle de litt mindre forfinete – uten at man dermed behøver å stige ned i samme pøl.”
Da skal jeg formidle videre spesielt til de fargede medlemmene av VIF-Klanen at du liker å kalle de ut fra ett billedlig språk for “apekatter”.
Når det gjelder Gelius er jeg vel forsåvidt enig med mye av det du skriver, men du bommer jo totalt ved å automatisk dømme mennesker som mindre forfinet og berme bare fordi de heier på ett fotballag du (tydligvis) ikke har så mye til overs for.
Fordommer og trangsynthet som gjelder hos deg og da? Menneskesyn jeg ikke kan fordra! Uansett hvem det er rettet mot. Folk av annen religion, hudfarge, eller for den slags skyld farge på fotballdrakta!!
Jeg bruker begrepet “apeberget” fordi det er velkjent, også de fordommer man eventuelt måtte ha mot det. Dessuten blir det et ordspill ut av Ap-mann og apeberg, hvilket (med hell) kan utnyttes politisk.
Ofte, når jeg skriver, så er det ikke bare bokstaver og ord som uttrykker noe bestemt, men en komponert tekst som kan leses på flere plan. Da unntar jeg selvfølgelig representanter fra Ap-berget.
Presten Gelius har tydeligvis fått seg lest min tekst og tatt hintet. Han har selv sagt opp sin stilling, hvilket også tar seg langt bedre ut på en CV enn å måtte forklare overfor neste arbeidsgiver hvorfor man ble oppsagt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 7th 2011 at 1:33 pm
None can doubt the veracity of this airctle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 8th 2011 at 9:38 am
AN5avX caddngastjaa
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 9th 2011 at 2:58 pm
5cxiLE , [url=http://cvgqqlyeatep.com/]cvgqqlyeatep[/url], [link=http://gprydqhuaiav.com/]gprydqhuaiav[/link], http://aytgizrgopii.com/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 11th 2011 at 3:44 am
car insurance izwzk car insurance %)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 15th 2011 at 6:53 am
auto insurance %-[ auto insurance quotes 4071
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2011 at 6:03 am
car insurance %-))) affordable auto insurance 286418
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 18th 2011 at 3:23 am
ultram online gambling %-]]] levitra 8-DDD
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2011 at 4:14 am
auto insurance
car insurance quotes 8-))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 19th 2011 at 4:45 am
rental car denver airport xti
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2011 at 6:02 am
cheap auto insurance dvdj buy auto insurance online 821
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2011 at 3:59 am
aciphex patient assistance program zykjhx viagra
))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2011 at 6:39 am
health insurance atjc life insurance quotes 8D health insurance >:-]
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2011 at 3:02 am
cheap car insurance %O auto insurance onq
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2011 at 1:31 am
short term health insurance >:O group health insurance =D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2011 at 5:21 am
insurance auto jkqj health insurance rates 32518 health care insurance 8D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2011 at 2:49 am
medicare health insurance bof medicare health insurance 16509 small business health insurance 4423
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 2nd 2011 at 3:06 am
state auto insurance 8)) online life insurance jkcb free car insurance quotes 909
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2011 at 1:35 am
cheap california auto insurance =-OOO life insurance quotes 11119
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 5th 2011 at 4:50 am
valtrex 306890 accutane 8(((
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 14th 2011 at 10:16 am
It is a very informative and useful post thanks it is good material to read this post increases my knowledge.
Keep Sharing such a great things always!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 18th 2011 at 10:29 am
Pretty good post…I just stumbled upon your website and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende